Lof Hurtigruta Henningsvær nett

Reiselivet i nord ber Samferdselsdepartementet reagere

NHO Reiseliv Nord-Norge ber om at samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa raskest mulig sluttforhandler avtalen med Hurtigruten ASA, og gir selskapet en avtale som innebærer sju dagers seilingsanløp til hver havn mellom Bergen og Kirkenes.

Publisert

Illustrasjonsfoto: Morten Holt

Hurtigruten, med stor kapasitet og daglige avganger i begge retninger, er meget viktig infrastruktur for reiselivet langs hele kysten, inkludert daglige vareleveranser, heter det i en pressemelding fra NHO Reiseliv Nord-Norge.

Den gir fleksibilitet og uttalige reisemuligheter for turistene, begrenser mulige flaskehalser og bidrar til å få turistene spredt langs hele kysten.

Dette er viktig for å kunne opprettholde og videreutvikle hele reiselivsnæringen langs kysten, ikke minst kvalitets- og opplevelsesmessig.

Verdiskapning

"Rundreisekonseptet på Hurtigruten er viktig for verdiskapningen og i mange tilfelle en grunnleggende faktor for å opprettholde mange aktivitetstilbud langs hele kysten. Det gir også grunnlag til flyruter og annen infrastruktur som er viktig for inntjeningen i norsk reiseliv.

NHO Reiseliv Nord-Norge mener at en reduksjon av dagens struktur, både i forhold til kapasitet og frekvens kan ha store negative effekter for nordnorsk så vel som for norsk reiseliv.

Saken fortsetter under bildet

Illustrasjonsfoto: Morten Holt

En seilingsreduksjon fra sju til fem dager vil få meget store negative ringvirkninger for de mange opplevelsesbedriftene som selger sine tjenester til Hurtigruten hver dag, 7 dager i uka året rundt! Lønnsomhet er en av reiselivets største utfordringer. Det samme gjelder alle havner Hurtigruta går innom og viktige inntekter for de mange lokalsamfunn langs leia", heter det i meldingen.

Kan få dramatiske konsekvenser

– NHO Reiseliv er bekymret for hvilken betydning en eventuell avtale som innebærer fem dagers seilingsanløp og ikke sju som i dag, får for reiselivet i Norge. Svært mange opplevelsesbedrifter langs Norges kyst står på ulike havner hver eneste dag og leverer sine tjenester når turistene fra Hurtigruten kommer i land. I bunn og grunn er det ferskvare som selges, og hva ringvirkningene vil bli hvis Hurtigrutens seilinger blir redusert, er umulig å si noe om. Men at det vil få dramatiske konsekvenser for reiselivet i Norge, er det liten tvil om, sier Geir Solheim, avdelingsdirektør i NHO Reiseliv Nord-Norge.

Solheim er krysstallklar på at en annen tilbyder enn Hurtigruten til å håndtere strekningen Bergen – Kirkenes - Bergen, kan bety kroken på døra for flere opplevelsesbedrifter langs Norges langstrakte kyst.

200 helårs arbeidsplasser

– I dag ”genererer” Hurtigruten over 200 helårs arbeidsplasser for norsk reiseliv (utenom sine egne ansatte). Disse arbeidsplassene står i fare hvis samferdselsdepartementet eventuelt bestemmer seg for å redusere antall ukentlige seilinger fra sju til fem. Et slikt vedtak vil være kritisk for norsk reiseliv, sier Solheim.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS