Kyllingburger-Elverum

Produktutvikling på Kulinarisk Akademi

I vinter har den nye kyllingburgeren vært Statoils store kampanjeprodukt, som til alt overmål har en sunn profil. - Kyllingburgeren er også et illustrativt eksempel på hvor grundig Statoil går til verks når vi utvikler et nytt menyprodukt som i neste omgang skal markedsføres gjennom store kampanjer, sier kjedesjef Ole Erik Samseth.

Publisert

Da Marit Bjørgen tok gull på sprinten i VMs første øvelse, utløste det et salg på over 1000 kyllingburgere i timen ut dagen. (Foto: Odd H. Vanebo)

– Vi nedsatte en prosjektgruppe hvor vi først plukket ut tre dyktige og bevisste forhandlere, fra henholdsvis Trondheim, Otta og Stavanger, som ble fløyet inn. Pølseleverandør Leiv Vidar ble representert, likeså Espeland som leverer kylling og burgere, samt Lantmännen Unibake som leverer brødet. Utviklingen av selve produktet la vi til Kulinarisk Akademi, som bidro med sin faglige assistanse. Det måtte jo bli et godt produkt.

Mesterkokk Øyvind Hjelle på Kulinarisk Akademi bisto med topp fagkunnskap under utviklingen av kyllingburgerkonseptet. (Foto: Statoil)

Solgte 90 000 menyer

– Vi hadde tatt mål av oss til å selge 80 000 menyer i første kampanjeperiode som løpe fram til medio februar. Vi nådde kloss opp til 90 000. Kampanjetrinn to, som innbefattet VM på ski, ble ikke mindre vellykket. Men så gjorde vi også et stunt ved at menyen kunne kjøpes for halv pris de dagene Norge tok gull. Allerede første VM-dag, da Marit Bjørgen tok gull på sprinten i VMs første øvelse, utløste det et salg på over 1000 kyllingburgere i timen ut dagen.

Kyllingburgeren er ikke et optimalt sunt produkt, men det er et skritt i riktig retning fordi hovedråvaren er hvitt kjøtt, poengterer Ole Erik Samseth.

Fastfood.no

"
Powered by Labrador CMS