Lofoten
Lofoten

NHO Reiseliv spår Hurtigrute-effekt for reiselivs-Norge

Ni av ti norske reiselivsbedrifter tror årets sommersesong blir god. Det viser en fersk undersøkelse fra NHO Reiseliv. Reiselivsnestor Olav Thon (87) mener Norge som reisemål har et stort utviklingspotensial. Flere av NHO Reiselivs medlemsbedrifter melder om en vesentlig Hurtigruteeffekt etter TV-suksessen "Hurtigruten minutt for minutt".

Publisert

To Hurtigrute-båter møtes rett utenfor Henningsvær. (Foto: Morten Holt)

– Eksponeringen Norge som reisemål har fått gjennom Hurtigruten, er ubeskrivelig, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Knut Almquist.

– Med denne fantastiske NRK-sendingen har Norge, kysten og Hurtigruten fått vist seg fra sin aller beste side. Hele landet er knyttet sammen gjennom TV-skjermen og sosiale medier via MS Nord-Norge, sier salgsdirektør Kari Uglem i Hurtigruten.

Positiv trend

Hurtigruteskipet Trollfjord til kai i Brønnøysund. (Foto: Morten Holt)

NHO Reiselivs ferske medlemsundersøkelse, viser at reiselivsnæringen er på god vei til å komme seg opp av bølgedalen bransjen har vært i etter finanskrisen.

– 43 prosent av de spurte medlemsbedriftene tror årets sommer blir bedre enn i fjor, mens 44 prosent venter at årets sommer blir på nivå med sommeren i 2010. Forventningene er de høyeste som er målt siden toppåret 2007, sier Knut Almquist.

– Jeg minner likevel om at det er for tidlig og friskemelde bransjen helt, understreker Almquist.

Snu trenden med Hurtigruten

De siste årene har nordmenn brukt stadig mer penger på utenlandsreiser, mens utlendingers pengebruk i ikke har økt tilsvarende.

– Vi har tro på at suksessen for Hurtigruten kan snu denne trenden. Vi forventer at regjeringen styrker satsningen på reiselivsnæringen, sier Knut Almquist.

Pressemelding