KristenAHovlandNespresso

Nespresso åpner ny konseptbutikk i Bergen

Nespresso spår andelen av kapselbaserte kaffemaskiner til å utgjøre godt over 40 prosent av totalmarkedet i Norge innen tre-fire år, og forsterker sin raskt voksende posisjon med å åpne en egen konsept butikk i Bergen. Den 415 kvadratmeter store butikken som åpner høsten 2011, blir dermed Nespressos første egne utsalgssted utenfor Oslo, der selskapet åpnet sin første butikk i Norge i 2009.

Publisert

Kristen A. Hovland, Norden-sjef for Nespresso.

Norden-sjef Kristen A. Hovland i Nespresso bekrefter at åpningen er et bevis på den vedvarende og særdeles positive utviklingen selskapet har hatt siden de begynte sin pioner-virksomhet med kapselbasert høykvalitetskaffe.

Selv om Nespresso er sparsom med å oppgi salgstall, viser en internasjonal årsomsetning for 2010 på 18 milliarder kroner, etableringen av egne butikker over hele verden og positive spådommer for markedet at stadig flere oppdager og går over til kapselbasert kaffe.

Sterk økning

– De siste årene har bransjen doblet salget av kapselmaskiner år for år, og tallene for 2010 viser en enda større vekst. Samtidig har salget av kaffetraktere helt stagnert og falt kraftig fra toppen for noen år siden.

- I år regner vi med å selge over 200 000 nye kapselbaserte kaffemaskiner bare i Skandinavia, og innen tre-fire år tror vi at andelen av kapselbaserte kaffemaskiner vil utgjøre godt over 40 prosent av totalmarkedet i Norge. Det gjør at vi møter den økte etterspørselen og vår stadig sterkere posisjon i det norske markedet med å åpne en konsept butikk til, sier Kristen A. Hovland.

Ønsker mer kvalitet

Hvert minutt ble det i 2010 drukket 12 300 kopper med Nespresso-kaffe, en økning fra 10 000 i 2009. Samtidig viser en landsomfattende undersøkelse blant daglige kaffedrikkere gjennomført av analysebyråene Ipsos og Norstat på vegne av Nespresso, at nordmenn er på verdenstoppen i kaffedrikking med 4,1 daglige kopper.

Men hvilken type kaffe nordmenn drikker, er i endring. Det er en økende bevissthet rundt kvalitet, og ingenting ødelegger kaffeopplevelsen som sur/gammel kaffe (3 av 4), at kaffen er for svak (66 prosent) eller for sterk (40 prosent), for kald (59 prosent) eller er laget på gammelt og dårlig utstyr (28 prosent).

– En av grunnene til vår suksess er nok at stadig flere tradisjonelle filterkaffedrikkere oppdager hvor enkelt det er å lage høykvalitetskaffe med våre kapselbaserte løsninger. Omtrent 10 prosent av verdens kaffe er klassifisert som aller høyeste kvalitet. Av de 10 prosentene er det kun 1-2 prosent som lever opp til Nespresso sitt strenge kvalitetskrav. De resirkulerbare aluminiumskapslene er hermetisk forseglet på en måte som beskytter den fersk kvernede kaffen fra luft, lys og fuktighet og sikrer samme gode resultat hver gang, sier Hovland.

Utfordrer markedet

Gjennom etableringen av en egen butikk i Bergen trer Nespresso også over dørstokken til et tradisjonelt sett sterkt regionalt kaffemarked, og forsetter dermed å utfordre de etablerte aktørene..

– Det er alltid spennende å gå inn i tradisjonsrike kaffeområder andre oppfatter som sin ”backyard”. Det viser at vi som et relativt nytt kaffekonsept har fått forbrukerne med oss. Samtidig kommer butikken i Bergen i celebert selskap med mer enn 200 Nespresso butikker fra Oslo til Sydney og München til Miami. I tillegg blir det den første i Skandinavia utenfor hovedstedene – men så kan man jo kanskje si at Bergen er Skandinavias fjerde hovedstad, sier Hovland.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS