Hole-Fagermo

Nedgangen i hurtigmatsalget flater ut

Pølser og hamburgere opplever en renessanse på fastfoodmenyene, og Leiv Vidar befester posisjonen som den markedsledende pølsespesialisten gjennom kjedeavtalene med Statoil og Reitan Servicehandel.

Publisert

Hans Olav Hole får servert bestselgeren Ostepølse med bacon av driver Arnfinn Fagermo i Narvesen på Aker Brygge. (Foto: Odd Henrik Vanebo)

Etter flere år med sammenhengende nedgang i salget av hurtigmat i KBS, snur nå trenden. Fra februar i fjor til februar i år er nedgangen mer enn halvert, og endte på 3,85 prosent mot fjorårets 8,23 prosent i samme tidsrom, ifølge tall fra Markedsfakta for 1. periode av 2011.

Størst vekst er det ifølge Markedsfakta for de historiske kategorivinnerne pølser og hamburgere.

Størst innovasjonstakt

– Ja, disse produktene får nå en renessanse. Det er også i disse kategoriene innovasjonstakten er tilbake etter en periode der andre varegrupper har fått dominere. Og det er tydelig at forbrukerne setter pris på nyvinningene i disse storselgerkategoriene, sier salgs- og markedsdirektør i Leiv Vidar, Hans Olav Hole. Og som en av våre kjedekunder sa det så treffende for kort tid siden: ”Det er forbrukerne som har rett!”

Leiv Vidar har nå en samlet markedsandel i KBS på historisk høye 49,9 prosent, ifølge tall fra samme Markedsfakta-undersøkelse.

Rekordhøy markedsandel

Leiv Vidar har nå en markedsandel i KBS på rekordhøye 49,9 prosent. For pølsekategorien alene har Hønefoss-bedriften en markedsandel på rett over 60. Så høy andel har ikke Leiv Vidar hatt siden slutten av 1990-tallet.

– Ingen tvil om at vi er i en positiv utvikling. Årsaken er en kombinasjon av vellykkede produktlanseringer og ikke minst kjedekunder med solid gjennomføringsevne med tanke på kampanjer og riktig varebehandling i butikk, sier Hole.

Resultat av innovasjon

Fortsatt løpende innovasjon med hovedvekt på hovedkategoriene hamburgere og pølse i tett samarbeid med kjedkundene, er Leiv Vidars strategi for å sikre videre vekst.

– Produktlanseringer er krevende ikke minst fordi sluttforbrukerne er stadig mer kvalitetsbevisste. Invasjoner må treffe både på smak, varebehandling, utseende, navn og pris. Siden det er få nyheter som overlever 12 måneder etter lansering, er vellykkede produktlanseringer helt avhengig av å bli utviklet i tett samarbeid med våre profesjonelle kjedekunder, poengterer Hole.

Ubalanse i markedet

Hønefoss-bedriften har slitt for å vinne tilbake posisjonen som markedsleder i kategoriene pølse og hamburger, og er innstilt på å kjempe videre. – Det er en beinhard konkurranse i bransjen som i stor grad skyldes overkapasitet. Vi tror ikke denne situasjonen vil endre seg før det er blitt bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel i markedet.

– Historien viser at kjedeavtaler kommer og går, og for oss holder det ikke bare å opprettholde, men vi må løpende forbedre vår konkurransestyrke både på kvalitet, pris, innovasjon og oppfølging av kjedekundene både sentralt og ute i butikk, sier Hole.

Fastfood.no

"
Powered by Labrador CMS