Kristen A. Hovland Nordensjef Nespresso NETT
Kristen A. Hovland Nordensjef Nespresso NETT

Mange vil bli Norges Nespresso-nyter nr. 1

Kaffeentusiaster fra hele landet mener de er Norges største Nespresso-nyter, og har søkt om å bli ambassadør med gratis kaffe i ett år og drømmetur til Paris.

Publisert

Kristen A. Hovland i Nespresso.

I løpet av få år har Nespressos kapselbaserte kaffe kapret store deler av det norske kaffemarkedet. Nå vil den internasjonale kaffegiganten belønne Norges største Nespresso-nyter, og søkte derfor etter kandidater til tittelen.

Det viste det seg å være mange av dem.

Verdensmestere i kaffedrikking

– Siden nordmenn er verdensmestere i kaffedrikking var det naturlig for oss å jakte en Nespresso-ambassadør fra Norge. Hver av oss drikker jo i snitt mer enn fire kopper om dagen. Men tallene våre viser at forbruket er i ferd med å endre seg fra filter- og kokekaffe til kapselbasert kaffe, og det får vi jo bekreftet gjennom de søknadene som har tikket inn, sier Norden-sjef Kristen A. Hovland i Nespresso.

Det har kommet søknader fra hele Norge, og ut fra disse vil Nespresso plukke ut et utvalg kandidater som i september skal igjennom en finalerunde.

Kaffeopplevelser

Alt kandidatene trengte å gjøre var å beskrive sine favorittøyeblikk med Nespresso, oppgi sin favoritt blant Nespressos 16 Grands Crus-sorter og fortelle hvorfor nettopp de fortjente tittelen – og det mangler ikke på kreativ kaffe-kjærlighet rundt om i landet.

– Noen beskriver konkrete stunder der de har hatt en helt eksepsjonell kaffeopplevelse med Nespresso. Mens andre forteller om faste stunder. Det er ingen tvil om at vi har mange ukronede kaffekonger og -dronninger her i landet og at den norske kaffekulturen fortsatt står sterkt selv om den er i endring, sier Kristen A. Hovland.

Sterk utvikling

For mens salget av kaffetraktere har stoppet helt opp og gått tilbake, regner Nespresso med å selge mer enn 200 000 nye kapselbaserte kaffemaskiner i Skandinavia i 2011. Etterspørselen i Norge gjør at de til høsten åpner ny butikk i Bergen.

Spådommen er at kapselbaserte kaffemaskiner innen tre-fire år vil utgjøre nær halvparten av det norske markedet, en vekst som er et speilbilde av det som skjer internasjonalt. For globalt omsatte Nespresso i 2010 for 18 milliarder kroner, og hvert minutt ble det drukket 12 300 kopper med Nespresso-kaffe – en økning fra 10 000 i 2009.

Pressemelding