Vestfold Fugl Maiskyllinglår

Kyllingsalget tar av

Tall fra Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning viser at norske forbrukere har en enorm appetitt for kylling. Hos Norges største restaurantkjede, McDonald’s, merkes trenden godt. Her har kyllingsalget steget med 90 prosent på ti år.

Publisert

Kyllingburgere blir mer og mer populært.

- Vi merker godt den økende etterspørselen etter kylling blant våre gjester. I 2000 solgte McDonald’s ca. 350 000 kilo kylling, et tall som steg til nesten 700 000 kilo i 2010. Dette tallet forventer vi at skal stige ytterligere i 2011, sier Margaret Brusletto, kommunikasjons- og personaldirektør i McDonald’s Norge.

Tredoblet siden 1994

Siden 1994 har nordmenns forbruk av kylling tredoblet seg. Engrosforbrukstall fra Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning viser samtidig at nordmenn konsumerte nesten 17,7 kilo kylling hver i 2010. I 1994 var det samme tallet 6,2 kilo.

I 2010 solgte McDonald’s 36 millioner hamburgere. Av dette representerer kyllingsalget nesten en tredjedel. Dette tilsvarer 662 tonn kylling og 1815 tonn storfekjøtt. I 2000 solgte McDonald’s 353 649 kilo kylling, i 2010 solgte restaurantkjeden 662 111 kg.

Flere alternativer på menyen

Med økende etterspørsel blir det også flere alternativer på menyen hos McDonald’s. I år 2000 hadde restaurantkjeden tre kyllingprodukter, i dag kan gjestene velge mellom åtte ulike produkter.

Siden 1994 har nordmenns forbruk av kylling tredoblet seg. (Ilustrasjonsfoto)

- Vi styrker vår satsing på å utvikle kyllingprodukter, basert på norske råvarer. Alt fra salater og wraps til kylling-hamburgere har kommet til de senere årene, og flere alternativer vil komme. Det våre gjester vil ha, prøver vi også å gi dem, sier Brusletto.

Mens forbruket av andre typer kjøtt som storfe, sau/lam og gris, er stabilt eller går tilbake, er kylling den eneste kategorien som har opplevd jevn vekst de senere årene.

Internasjonal trend

Selv om nordmenn spiser mer kylling enn noen gang ligger vi likevel fremdeles langt bak resten av verden. Ikke uventet er det USA, med 47,8 kilo per innbygger, som topper listene, men danskene er også inne blant topp ti, med 23,5 kilo per innbygger - i følge Opplysningskontoret for egg og kjøtt.

- Tall fra resten av verden viser at vi kan regne med en videre økning innenfor kyllingkategorien. Denne trenden følger vi nøye med på og planlegger å lansere flere produkter i tiden som kommer. Men selv om kyllingprodukter er den kategorien som øker mest er det fortsatt den tradisjonelle hamburgeren laget av storfekjøtt som selger mest hos oss, sier Brusletto.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS