ItaliaTerrigno B
ItaliaTerrigno B

Italiensk kvalitetsmerke til Norge

Italienske myndigheter gir offisiell anerkjennelse til restauranter verden over som setter det italienske i fokus. Etter at Horeca tok opp saken, kommer kvalitetsmerket også til Norge. – Det italienske kjøkkenet er i ferd med å dø ut. Et slikt hedersmerke kan være et bidrag til å redde det, sier Maurizio Terrigno.

Publisert

Maurizio Terrigno driver restaurant med italiensk kvalitetsstempel. (Foto: Georg Mathisen)

Han er daglig leder for Osteria de Medici i Calgary. Den kanadiske prærien er kanskje et uventet sted for flere italienske restauranter i toppklasse – men italiensk mat finnes som kjent i hele verden.

40 land

Mauro Brecciaroli i Norsk-Italiensk Handelskammer kjente ikke til Il marchio Ospitalità Italiana. Etter at Horeca etterlyste norske restauranter med merket, setter han igang arbeidet for å bringe det også til Norge. (Foto: Georg Mathisen)

Osteria de Medici er en av seks restauranter i den kanadiske byen som nå er tildelt ”Il marchio Ospitalità Italiana” – et kvalitetsmerke som handelskamrene i Italia deler ut. Det brukes som et tegn på kvalitet innenfor turistnæringen i Italia, men tildeles også gode, autentiske, italienske restauranter verden over.

Restauranter i nærmere 40 land har fått tildelt kvalitetsmerket. Men mens en mellomstor by som Calgary – ikke veldig mye større enn Oslo – har seks kvalitetsstemplede, italienske restauranter, har ikke Norge en eneste.

Foreløpig, altså. – Dette må jeg sjekke opp, sier daglig leder Mauro Brecciaroli i Norsk-Italiensk Handelskammer første gangen Horeca kontakter ham. Handelskammeret er hverken stort eller gammelt, og Brecciaroli kjente ikke til ordningen.

På gang i Norge

Men etter en prat med sin kollega i Stockholm og en middag på Göteborgs første restaurant med italiensk kvalitetsstempel, kommer han tilbake:

– Vi har ikke vært oppmerksomme på denne muligheten, men dette er et godt kvalitetsstempel som viser at restauranten er autentisk og bruker gode, italienske råvarer. Det er ikke en vurdering av rettene på menyen, men et bevis på at råvarene er gode og riktige. Etter at Horeca nå har tatt opp dette, tar vi sikte på å innføre merket også i Norge, sier Brecciaroli, og håper italienske restauranter i Norge ser en positiv mulighet i å kunne dokumentere at de står for ekte italiensk gjestfrihet.

Tradisjon

At Il marchio Ospitalità Italiana er en viktig anerkjennelse, kan Maurizio Terrigno i Calgary skrive under på. – Vi bekjenner oss til noe så enkelt som italiensk tradisjon, og ekte kjøkken fra Toscana, sier han, og mener merket er en god støtte for det veivalget.

For det har ikke vært enkelt å velge å være trofast mot mattradisjonene. – Kulinariske tradisjoner som dette oppfattes som gammeldagse. Vi har også måttet vurdere å utvikle oss i en annen retning, men vi har tatt beslutningen om å opprettholde kvaliteten og tradisjonen, sier han. – Endringer og kreativitet betyr ikke nødvendigvis kvalitet.

Kongelige gjester

Vegger fulle av kjendisbilder og -hilsener – fra Luciano Pavarotti til George W. Bush – vitner om at familien Terrigno har nådd et blasert publikum. Flere skal det bli. I sommer skal det nybakte, britiske kronprinsparet – William og Kate – være høye beskyttere for Calgary Stampede; gigant-rodeoen som betegnes som verdens største utendørsshow. De kongelige legger en av middagene sine nettopp til Osteria de Medici. I forbindelse med showet kombinerer for øvrig restauranten tradisjonene fra begge kulturene – naturlig nok under betegnelsen «spaghetti western».

Mens mange turister forbinder det italienske med røde ruter og enkel innredning, markerer Osteria de Medici seg med tyngre møbler og dekorasjon og hvite duker. – Rødrutede duker? Nei, det er ikke oss. Vi skal utstråle kvalitet og autentitet, sier Maurizio Terrigno.

Les hele saken i Horeca nummer 4 2011

Bli abonnent på Horeca her

Vil ha ha gratis nyhetsbrev fra Horecanytt.no? Klikk her

"