Europain

Inspirasjonskilde for foodservice

Europain + SuccessFood fra 3. til 7. mars 2012 i messeområdet Paris-Nord Villepinte i Paris, blir en inspirasjonsskilde for fagfolk innenfor baker- og konditorbransjen samt foodservice fra hele verden.

Publisert

Europain & Intersuc står i innovasjonens tegn og tilbyr håndverks- og industribakere, samt fagfolk innen foodservice, et helt nytt utstillingsvindu til morgendagens innovasjoner og trender.

EUROPAIN & INTERSUC er årets første internasjonale arrangement for brød og kaker, is, konfekt- og sjokoladeprodukter. I en tid hvor matvaner endrer seg hurtig, er nye idéer og innovasjon nøkkelen til suksess. Fagfolk, som ønsker å utvikle sin virksomhet og dra fordel av veksten innenfor den dynamiske foodservicesektoren, vil ha løpende nytte av å fornye sine produkttilbud og sitt utstyr, og ikke minst renovere butikkinredninger, skriver Fastfood.no.

I innovasjonens tegn

Europain & Intersuc står i innovasjonens tegn og tilbyr håndverks- og industribakere, samt fagfolk innen foodservice, et helt nytt utstillingsvindu til morgendagens innovasjoner og trender.

Europain arrangeres for første gang i synergi med den nye messen SuccessFood. Messeduoen blir det første arrangementet som samler baker- og foodservicebransjen under samme tak. Messene ventes å trekke ca. 1 000 utstillere og 85.000 besøkende.

Brød den store vinneren

Europa er et av kontinentene som presenterer flest forskjellige varianter av baker- og konditorprodukter, fra nord til syd, fra øst til vest, og ikke minst innenfor noen av de større regioner som for eks. Skandinavia. Brød, kaker, sjokolade og is spiller forskjellig rolle i de tre skandinaviske landene, men brød er den store vinneren, både når det gjelder den industrielle, håndverks- eller halvfabrikataproduksjon. Denne trenden avspeiler seg tydelig i VM for bakere, hvor Frankrike, Italia, Holland, Polen og Sverige er blant kandidatene.

Vil gjenta suksess

Europain & Intersuc arbeider målrettet for å gjenta suksessen fra 2010. Nok en gang blir messen en inspirasjonskilde for baker- og konditorbransjen i Frankrike, Europa og resten av verden.

Med et bredt produkttilbud av utstyr, idéer til butikksinnredning, råvarer, ingredienser og matvarer til såvel industriell som håndverksproduksjon av brød og kaker, setter Europain 2012 innovasjon i høysetet. Messen kommer samtidig med konkrete løsninger som allerede er testet og tatt i bruk over en lengre periode. Prosessindustrien, som tiltrekker internasjonale beslutningstakere, vil også være sterkt representert på Europain.

7 nøkkeltrender

Europain presenterer syv nøkkeltrender som gir de besøkende mulighet til å fortutse endringer i forbruksmønstret, fornye sine produktilbud og skape nye konsepter.

Trend nr. 1: Bakerier, nye møtesteder

Trend nr. 2: Innovasjon – polyvalente prosesser og maskiner

Trend nr. 3: Kvalitet og innovasjon innen økologiske produkter

Trend nr. 4: Kreativ og raffinert kakekunst

Trend nr. 5: Kaker, kilde til stor inspirasjon

Trend nr. 6: Kvalitet og innovasjon i industriell baking

Trend nr. 7: Brød, et sunt produkt

Det blir arrangert mange demonstrasjoner, som gir utstillerne en effektiv plattform å presentere sine produkter og sitt utstyr på.

“Innovation Stars”

Europain setter fokus på “Innovation Stars” med:

● Innovations Området 2012, med innovative produkter og maskiner innenfor alle

kategorier;

● Europain Innovations Konkurransen, som belønner de beste innovasjonene;

● Intersuc Collection 2012, hvor de beste sjokolade- og sukkervarekreasjoner demonstreres.

SuccessFood-messen

Veksten i den dynamiske og mangfoldige foodservicesektoren og særlig bransjeendringen i bakerfaget mot foodservicesektoren, krever at næringen tilpasser seg. Den nye SuccessFood-messen gir kreative, innovative og relevante svar. Et ”must” for fagfolk i foodservicesektoren som er på utkikk etter en ny og frisk ånd til deres fag.

● Success Food Innovations Trofeer belønner de beste foodservice-konsepter innenfor hvert markedssegment.

● SuccessFood Awards tildeles oppfinnsomme foodservice-løsninger (restauranter og kantiner, spesialbutikker mm).

“The Road to Success”

”The Road to Success” er området på messen som utgjør den naturlige linken mellom Europain og SuccessFood. Det samler et utvalg av skapere av innovative konsepter og illustrerer deres økonomiske modeller.

På mer enn 1 000 kvm vil det også bli presentert vinnerkonsepter for bakerbutikker og spisesteder. Her kan de besøkende dra nytte av utstillernes erfaringer og lære mer om deres forretningsmodeller. Fagfolk får også anledning til å treffe leverandører som kan hjelpe dem med å gjøre deres produkter til en suksess.

I mange europeiske land skapes nye foodservice-konsepter av alle typer og størrelser, som skal opfylle kravene fra et lokalt og internasjonalt klientell. SuccessFood og ”The Road to Success” vil gjøre det mulig for fagfolk i foodservice industrien å fange opp nye generasjon av forbrukere.

Europa, en mosaikk av kulturer og behov

Brød har gjenvunnet sin popularitet i de fleste land, og forbrukerne betrakter det igjen som en viktig ernæringskilde. På Europain og SuccessFood finner europeiske fagfolk redskaper for å tilpasse seg utviklingen og dermed imøtekomme forbrukernes skiftende ønsker. Kravene er store, men Europain og SuccessFood har samlet et stort og variert produkttilbud som har som mål å tilfredsstille de fleste forventningene.

Spesielle events på Europain

VM for bakere: Denne verdensomspennende konkurransen samler 36 av de mest talentfullte bakere fra 12 land. De landene som har kvalifisert seg til finalen i 2012 er Syd-Korea, Costa Rica, Frankrike, Italia, Holland, Peru, Polen, Sverige, Senegal, USA, Taiwan og Japan.

Tre kandidater fra hvert nasjonalt lag skal konkurrere i tre kategorier: Spesialbrød, wienerbrød og kunstneriske kreasjoner.

International Confectionery Art Competition

Et spennende show, hvor kandidater fra 16 land skal konkurrere i fire dager. Det er den eneste internasjonale konkurransen, som stiller menn og kvinner likt, i det hvert lag består av to - en kvinne og en mann.

Samler de beste unge talenter

● Internasjonal Culinary Cup (ICC): Konkurransen, som med stor sukssess ble lansert i 2010 av Den franske Kulinariske Foreningen (Mutuelle des Cuisiniers de France), omfatter denne gang unge kjøkkensjefer, bistått av to kjøkkenassistenter på programmet.

De 12 lagene har bare få timer på seg til å skape en hovedrett med grønnsaker og en dessert. De vil bli bedømt på sine tekniske ferdigheter og rettenes smak.

● “Rue des Ecoles”: Europain tiltrekker hver gang mange franske og internasjonale fagskoler, og setter dermed faglig utdannelse på dagsordenen. ”Rue des Ecoles” vil for første gang være å finne sammen med ”French Schools Cup”, en konkurranse som henvender seg til unge håndverksbakere under utdannelse.

Events

SuccessFood danner også rammen om prestisjefylte events: Bocuse d’Or France, den franske utvelgelse: Joël Robuchon er formann for den prestisjefylte kulinariske konkurransen, som samler dagens unge toppkokker. Vinneren får æren av å representere Frankrike ved Bocuse d’Or Europe (20. - 21. mars 2012 i Bruxelles) og ved selve Bocuse d’Or finalen i Lyon i januar 2013, som finner sted under Sirha-messen.

European Cup, utvelgelse til VM for Konditorer: Europas topplag konkurrerer i oppfinnsomhet og kreativitet i håp om å kvalifisere seg til finalen i VM for Konditorer på Sirha-messen i Lyon i 2013.

(Pressemelding/Fastfood.no)

"
Powered by Labrador CMS