Jorgensen-Henrik-Bo

Helt ny \"consept store\" på Oslo Lufthavn

En helt ny United Bakeries "consept store" vil se dagens lys helt sentralt i avgangshallen på Gardermoen. Bakeriprofilen vil bli tydlig med en ny serie premiumprodukter: pizza i flere varianter og både varme og kalde sandwicher. Et godt glass vin og en duggfrisk øl står også på menyen, sammen med kaker og kaffe av høyeste kvalitet, melder bladet FastFood.

Publisert

Henrik Jo Jørgensen: – Vi legger opp til et visst salg av brød- og konditorvarer i spesialutviklet og -designet emballasje. (Foto: Odd Henrik Vanebo)

Pizza som likestilt med sandwicher, panini og bagetter?

– Ja. Pizza var allerede i ferd med å bli viktig i vårt generelle kjedesortiment. I den nye butikken på Oslo Lufthavn blir det også vin servering, og da fordres det salte produkter til. Våre pizzaprodukter er av edleste restaurantkvalitet, sier markedssjef Henrik Bo Jørgensen. United Bakeries nye konseptbutikk skal breie seg over hele 250 kvadratmeter sentralt i avgangshallen, hvor den avløser den store Caffè Ritazza.

Nytt merkevarekonsept på gang

Både SSP og United Bakeries gleder seg til å åpne Europas flotteste bakerikonsept på Oslo Lufthavn. Begge parter føler seg sikre på at United Bakeries vil begeistre de reisende i lang tid fremover.

– Samarbeidet med SSP om konseptutviklingen kan knapt bli bedre; entusiasmen på begge sider formelig bærer det fram, forteller en begeistret markedssjef, som har brukt en masse tid på å kuske rundt på globusen for å studere konsepter på flyplasser og andre trafikknutepunkt på flere kontinent. – Men det vi ender opp med på Oslo Lufthavn, blir garantert en ny, original United Bakeries ’consept store’, forsikrer Henrik Jo Jørgensen.

Som, hvis den blir vellykket, kanskje SSP vil ta ut i verden? – Det er jo lov til å håpe, smiler Jørgensen.

Åpning i februar

Men det blir ikke åpning før jul som tidligere bebudet: – United Bakeries konseptbutikk vil være på plass på Oslo Lufthavn i februar 2012. – Både SSP og vi er enige om å ta den tid som trenges for at etableringen skal bi så vellykket som mulig, forklarer markedssjefen.

Takk og farvel til grunnelementene i de seks United Bakeries kjedebutikker med bl.a. en klart definert rustikk innredning som skal kle rustikke produkter? – Nei, nei, nei! Beholdes. Men gulv og vegger og innredning for øvrig må være ekstra robust. Det driver 20 millioner passasjerer gjennom avgangshallen årlig, gjennom eller som delvis skubber borti butikken, betinger at innredningen tåler ekstra mye juling. Det skal vi klare, til alt overmål med et enda mer sofistikert preg enn eksisterende butikker har.

Ansatte på OSL egen målgruppe

Konseptet er systematisert bransjeblanding, både café, bakeri og bakeriutsalg. Hvem er det som kjøper bakervarer for takeaway på en flyplass – foran ’Sercurity’? – Det er lov til å ta med bakervarer gjennom sikkerhetskontrollen, så vi legger opp til et visst salg av brød- og konditorvarer i egnet emballasje, som også er spesialutviklet. Ellers er det jo 10 000 ansatte på Gardermoen, som har rabattfordeler nettopp i egenskap av ansatte på OSL. Det er en målgruppe som er meget interessant.

Passasjerer i kosemodus

Men kaffe som attåtprodukt? – Galt. Fullt baristaopplegg, natruligvis. Menyen er premium tvers igjennom! Hvor mange sitteplasser?

– På plantegningene opererer vi foreløpig med mellom 120 og 150 sitteplasser. Antallet plasser er nøkkelen til omsetningsvolum: Hver stol skal generere en viss omsetning. Jo flere stoler, desto større omsetning. Vi skal med vårt konsept bidra til at de kommer og setter seg. Og tar for seg av godsakene vi selger og serverer. Vi bidrar med våre premiumprodukter, i en atmosfære som er den hyggeligste som tenkes kan: I det øyeblikk passasjerer ankommer flyplassen og skal slå i hjel en halvtime eller mer, er de innstilt på å kose seg. De er i feriemodus villige til å betale mer for noe ekstra godt å nyte. Og dét skal vi gi dem, sier Henrik Jo Jørgensen.

Fastfood.no

"
Powered by Labrador CMS