OBronnumS-MHaugenklipperbandetFoodtech
OBronnumS-MHaugenklipperbandetFoodtech

Gjennombrudd for c&c- og netthandelsbutikk

Torsdag kveld ble Cash&Carry-butikken, som drives i kombinasjon med netthandelsbutikken 2080.no, åpnet på Bryn i Oslo. Den nye salgskanalen for småutstyr kunne samtidig juble for det store markedsgjennombruddet, ettersom en rammeavtale med Helse Sør-Øst med en årlig ramme på 3,6 millioner kroner også begynte å løpe fra 1. september.

Publisert

Oluf Brønnum foresto den formelle åpningen sammen med salgssjef og butikkansvarlig Silje-Merete Haugen. (Foto: Odd Henrik Vanebo)

2080.no, som inngår i AE-FOODTECH-gruppen, har lager og utsalg på Bryn i Oslo. Sortimentet er begrenset etter Pareto-prinsippet: 20 prosent av sortimentet svarer for 80 prosent av omsetningen. Derav selskapsnavnet.

– Det betyr at vi starter med cirka 1000 varelinjer, som vi ser for oss gradvis vil vokse til 1400, som er 20 prosent av totalsortiment av småutstyr på anslått 7000, opplyser Silje-Merete Haugen, med tittel av salgssjef og ansvarlig for den nye salgskanalen.

Forventninger overoppfylt

Tre nøkkelpersoner som har båret fram den nye salgskanalen og det nye konseptet 2080.no, fra venstre Gunvald Johansen, Silje-Merete Haugen og Oluf Brønnum. (Foto: Odd Henrik Vanebo)

Haugen sier til Horeca/Horecanytt.no at starten på netthandelen har overoppfylt alle forventninger.

– Vi har vunnet innpass i segment vi ikke hadde bearbeidet på forhånd. Da sikter jeg spesielt til offentlig sektor.

Rammeavtalen med Helse Sør-Øst er det gode eksemplet.

”Bransjens Rema-butikk”

Administrerende direktør Gunstein Lauvrak koste seg på åpningsfesten sammen med 150 innbudte gjester. (Foto: Odd Henrik Vanebo)

Administrerende direktør Gunstein Lauvrak sa i sin åpningstale at den nye, kombinerte nett- og c/c-butikken ligger vis-à-vis Rema på Bryn, to butikker som står godt til hverandre.

– 2080 er storkjøkkenbransjens Rema-butikk. Enkel logistikk som gjør det enkelt å handle. Alle unødvendige kostnader i distribusjon og lagerhold skåret vekk. Og et sortiment basert på at 20 prosent av alle varer står for 80 prosent av omsetningen, tillater "Rema-priser".

Lauvrak opplyste at ideen om en kombinert nett- og c/c-butikken for småutstyr ikke var ny, faktisk var den åtte år gammel. Men når først var den blitt realitet.

Les mer om Gunstein Lauvrak og AE-Foodtech her

Dansk samarbeidspartner

Konseptet er klekket ut sammen med en av Skandinavias store aktører i storkjøkkenbransjen, danske Oluf Brønnum AS, som er hovedleverandør, og som også er med på eiersiden.

– Av de første 1000 varelinjene leverer vi nokså nøyaktig halvparten, opplyser administrerende direktør Oluf Brønnum til Horeca/Horecanytt.no.

Han foresto den formelle åpningen sammen med salgssjef og butikkansvarlig Silje-Merete Haugen.

150 gjester var til stede på åpningsfesten. De ble bevertet etter alle kunstens regler med meksikansk quesadilla, laget og anrettet av Flying Culinary Circus.

"