Figgjologo2

Figgjo feirer 70-årsjubileet

Figgjo AS startet opp i 1941 på Figgjo like utenfor Sandnes. Naturgitte forutsetninger som leire fra området og energi fra eget kraftverk dannet grunnlaget for den første produksjonen av flint produkter. I 1955 hadde Figgjo over 300 ansatte, og var en viktig del av nærings- og arbeidslivet i regionen. I dag, 70 år siden oppstarten, er Figgjo den eneste porselensprodusenten som produserer i Skandinavia.

Publisert

Figgjo har blitt en trendsetter innen porselensproduksjon og én av bransjens mest nyskapende leverandører. Dette er en posisjon som blant annet har gitt seg utslag i en rekke nasjonale og internasjonale designutmerkelser.

- Det er en glede at Norway Designs ønsker å hedre oss med en egen utstilling i anledning vårt 70 årsjubileum, sier markedssjef i Figgjo, Marianne F. Lilland.

Jubileumsutstillingen finner sted torsdag 5. mai kl.16.

Jubileumsutstilling i Oslo

Utstillingen vil vise både en retrospektiv presentasjon av Figgjo-produkter gjennom 70 år og et bredt utvalg av dagens kolleksjon.

- Figgjo presenterer det ypperste innen norsk design og vi ønsker at flere skal få øynene opp for hvilke spennende produkter de lager. Figgjo representerer for oss kvalitet, god formsans og nyskapende produkter. Figgjo leker med formen og utrykket man vanligvis forbinder med produkter i porselen og ut kommer det både serviser i tradisjonell form og fat som minner om en hval. At de i tillegg produserer i Norge gjør de unike, det er en sjeldenhet i dag å finne kombinasjonen gode designprodukter, tegnet og produsert i Norge, sier Runa Boman Hertzberg, daglig leder for Norway Designs.

Produktene skal vekke følelser

Noen av Figgjos produkter.

Figgjos produkter skal vekke følelser, både på kjøkkenet og i restauranten, og derved bidra til å gi gjesten den beste opplevelsen. Produktene produseres i vitroporselen, en kvalitet som tåler svært mye.

"Figgjo setter sin ære i stadig å videreutvikle sortimentet og bringe nye, spennende produkter til kundene. Takket være Figgjos designere– og deres nære samarbeid med ledende designere og kokkefaglige miljøer rundt om i verden blir dette mulig. Dette samarbeidet setter oss i stand til å vurdere trender tidlig og utvikle produkter og løsninger som hever opplevelsen og verdien av måltidet", heter det i en pressemelding.

Changing Tables

"Figgjos merkeløfte understreker hvilke muligheter produktene gir. Med Figgjo kan du variere og utforske de utallige kombinasjonene porselenet har. Ved å tilføre eller endre produkter skaper du nye uttrykk, alle produkter lar seg kombinere", heter det videre.

Figgjo lanserer nye produkter hver sjette måned; i februar og september, har en eksportandel på 45 prosent og er å finne i over 35 land. Hovedmarkedet er det profesjonelle kjøkken, men selges også gjennom utvalgte butikker – som Norway Designs.

Figgjo AS

• Fabrikk etablert 1941

• 122 ansatte

• Eksportandel 45 %

• Omsetning 2010: 85 millioner kroner

• Eier: Rugland Investering AS

• Styreformann: Brit K. Rugland

• Beliggenhet: Figgjo, Sandnes kommune

Powered by Labrador CMS