Bok-Happy-Meal-096

Distribuerer 1,8 millioner barnebøker gjennom McDonalds

Hele 225 000 bøker av barnebokforfatteren Kari Grossmann skal distribueres til nordiske barnefamilier i løpet av en uke i november. Den unike profileringsmuligheten får forfatteren gjennom et samarbeid med McDonald’s.

Publisert

Kari Grossmanns ”Malvin i den ville naturen” vil være i tilgjengelig fra 04. – 11. november. Bøkene vil være en del av McDonald’s Happy Meal-menyer.

Grossmann er, som en av åtte utvalgte barnebokforfattere, med i restaurantkjedens nordiske bokkampanje som skal skape leselyst hos barn.

I en uke i november vil alle McDonald’s-restauranter i Norge, Sverige, Danmark og Finland kunne tilby hennes bok ”Malvin i den ville naturen”. I løpet av perioden 14. oktober – 11. november erstattes nemlig den tradisjonelle Happy Meal-leken med barnebøker. Kampanjen gjør at «Malvin i den ville naturen» blir trykket i et av de høyeste opplagene for en norsk barnebok noensinne.

Ideelt samarbeid

Prosjektet er et samarbeid mellom McDonald’s og den ideelle foreningen Läsrörelsen i Sverige. Formålet er å øke leselyst blant foreldre og barn over hele Norden.

- Jeg skjønte fort at så mange lesere får jeg aldri servert på ett brett. Og fordi så mange dyktige kolleger allerede hadde bidratt med et opplag på over 9 millioner barne- og bildebøker i løpet 10 år. Hva mer kan en illustratør og forfatter ønske seg?, sier Kari Grossmann.

Suksesshistorie

I tillegg til Grossmann fra Sagene i Oslo, er noen av Nordens ledende barnebokforfattere med i kampanjen. Dette inkluderer navn som Astrid Lindgren og Tove Jansson.

– Gitt vårt motto ”Gi barna dine et språk” er det fantastisk for Läsrörelsen at vi har fått til et 10-årig samarbeid med McDonald’s. Samarbeidet har latt oss distribuere ni millioner barnebøker gjennom Happy Meal, og gitt oss mulighetene til å nå bredt ut til barn og barnefamilier i hele Norden, både dem som besøker, og ikke besøker, biblioteker og bokhandler så ofte, sier Elisabet Reslegård, styreformann i Läsrörelsen.

Unik profileringsmulighet

En norsk barnebokutgivelse er for suksess å regne om den selger 15.000 – 20.000 eksemplarer - i Norge. Med et opplag på over 225 000 blir ”Malvin i den ville naturen” en av de bredest distribuerte norske barnebøker noensinne.

- Kari er en spennende forfatter og illustratør. Hun har gjennom sitt forfatterskap skapt moderne klassikere og blir av noen kalt dronningen av norske hverdagsbildebøker. Vi er glade for at vi har fått muligheten til å presentere henne for et bredt publikum både i Norge og de andre nordiske landene. Gjennom våre restauranter kan familier over hele Norden bli kjent med barnebøker på en ny arena. Vi håper at dette kan bidra til både leselyst og økt interesse for nordiske barnebøker, sier kommunikasjonsdirektør i McDonald’s Norge AS Margaret Brusletto.

Økt leselyst

Prosjektet har vært en suksess i Sverige hvor Läsrörelsen og McDonald’s sammen har gitt ut over 9 millioner barnebøker de siste ti årene. Det er andre gang prosjektet også innebefatter de andre nordiske landene. Totalt vil det bli distribuert over 1,8 millioner barnebøker i løpet av kampanjeperioden.

- Prosjekt og opplagstall er helt imponerende. Jeg er selvfølgelig glad og beæret over at Malvin er med. Matlyst og leseglede går fint sammen, sier Kari Grossmann.

Spennende mulighet

Forlagshuset Gyldendal ser på samarbeidet med McDonald’s som en spennende mulighet til å nå ut til et bredt publikum hvor forlaget også kan nå lesere som ikke vanligvis er så ofte i bokhandel. Undersøkelser utført av Lesesenteret i Stavanger viser at gode lesere skapes hjemme og at tilgang på barnebøker i hjemmet har betydning for leseferdigheter. Andre undersøkelser viser også at pris har betydning for lesing.

- Barn og høytlesning hører naturlig sammen. Gjennom lesning utvides fantasien, og samtidig styrkes barnets språk, sier Grete Rygh redaktør i Gyldendal Litteratur.

Pressemelding/Fastfood.no

"
Powered by Labrador CMS