Sandwich Lantmännen
Sandwich Lantmännen

Brødtrendpilen peker mot fullkorn og convenience

Danskene elsker brød og spiser i gjennomsnitt 70 kg brød i året. Men hvor går brødmarkedet? En ny dansk undersøkelse kaster lys over forbrukernes brødvaner og de viktigste trendene akkurat nå. Trendpilen peker blant annet på fullkorn og convenience.

Publisert

Lantmännen Unibake innstilt på å tilfredsstille markedets krav om grovere brødsorter i conveniencekanalen. (Illustrasjonsfoto)

Det er den danske grenen av Lantmännen Unibake, som med undersøkelsen ”BrødBarometeret” gjennomført av Gersdorff Research på nyåret, har tatt temperaturen på forbrukernes holdninger til og innkjøp av brød i Danmark, Sverige, Belgia og England. Hvor viktig pris er, varierer fra land til land, men forbrukerne er enige om én konklusjon, nemlig at brød skal være ferskt og smake godt.

Endret forbruksmønster

Forbruksmønstrene endrer seg, så f.eks. flere dansker spiser mer snacks og flere måltider på farten: – Det betyr at brød blir bakt og solgt mange forskjellige steder – i supermarkedenes bakeravdelinger, i kiosker, på bensinstasjoner, på stasjoner, osv. Tendensen gir bake-off, det vil si brød som ferdigbakes i butikkene tett på kunden, vind i seilene, konkluderes det. – Bake-off tilfredsstiller det stigende kravet om convenience. Både fra butikkenes side, som gjerne vil tilby lekkert brød uten for mye besvær, og fra forbrukernes side hvor vi ser en tendens til at flere og flere måltider spises på farten og utenfor hjemmets fire vegger, forklarer pressesjef i Lantmännen Unibake, Jesper Skovlund.

Bake-off har størst vekstpotensial

Og ifølge Lantmännen Unibake er det ikke bare i Danmark, at on-the-go og bake-off vokser.

Virksomheten henviser til analysevirksomheten Gira, som har fastslått at bake-off-produkter har det største vekstpotensialet med utsikt til at komme til at stå for 25 % av salget i volum av ferske bakeriprodukter i Europa i 2014.

Sunnere brødvaner

Og ifølge ”BrødBarometeret” har danskene tatt til seg sunne brødvaner . Undersøkelsen viser at 74 prosent av danskene heller vil ha fullkorn- enn hvidt brød. Samtidig er der også skjedd en markant utvikling i forbruket av fullkorn i løpet av de siste årene. Godt halvdelen av danskene sier i undersøkelsen at de spiser mer fullkorn i dag enn for 2-3 år siden. – Det er de sunne brødvanene som nå vinner fram internasjonalt. Vi har sett utviklingen komme noe før i Danmark, som har tradisjon for fullkornsbrød og som er forsterket med fullkornskampanjer og nå også den nye kostpyramiden, påpeker Jesper Skovlund.

Fastfood.no

"
Powered by Labrador CMS