StrandliGårdOst
StrandliGårdOst

Arktisk Verdiskapningspris til osteprodusent

For andre året på rad tok Helgeland hjem seieren i konkurransen om å bli beste Arktiske Verdiskaper under reiselivsarrangementet Arena Nord i Tromsø. Siri og Tor Stabbforsmo ved Strandli Gård i Grane vant suverent med osten ”Golvertind”.

Publisert

Arktisk Verdiskapningspris ble i dag tildelt Siri og Tor Stabbforsmo fra Strandli Gård i Grane kommune i Nordland. Her sammen med Svein Jæger Hanssen fra Meyergården i Mo I Rana da de vant samme pris i fjor. (Foto: Rolf-Ørjan Høgset, Spekter)

En enstemmig jury med Jørn Hoel i spissen var ikke et øyeblikk i tvil:

- Golvertind er en blåmuggost som henter inspirasjon fra osteverden i Europa samtidig som den gjennom navn og produksjon er godt forankret i Nord-Norge. Osten har en særegen og mild smak som er lett å like og lett å spise også for de som ellers er skeptiske til denne typen ost.

30 000 til produktutvikling

- Golvertind har nettopp på grunn av dette også potensial til å bli et kommersielt produkt i større grad enn andre oster i denne kategorien, sier juryleder Jørn Hoel.

En helt annen jury kåret rabarbrayoghurt fra samme produsent til vinner i fjorårets konkurranse.

― Dette er helt fantastisk! sier en glad og nesten litt skjelven Siri Stabbforsmo. Premien på 30 000 kroner kommer godt med i videre produktutvikling. Nytt for årets konkurranse er at det også deles ut en andre- og tredjepris.

Populær ost

Ost var godt representert blant de 20 påmeldte produktene, og salatost fra Vildenvang gård (Nordreisa, Troms) ble kåret som nummer to med følgende begrunnelse:

”Dette er en type fetaost av geitmelk som profilerer geitfylket Troms på en god måte gjennom lekker emballasje og design samt en mild krydring med nordnorske krydder. Salatosten selges i dag i små enheter på spesialbutikker, men vil også kunne hevde seg godt i et større utvalg av ulike typer fetaost i butikkhyllene nettopp på grunn av den flotte emballasjen. Et godt helhetlig konsept”.

Nordnorsk, nyskapende og nydelig

Tredjepremien på 5000 kroner går til Borealis Gourmet fra Talvik i Finnmark for gravet sei med bjørk.

― Dette produktet er tvers gjennom nordnorsk, nyskapende og nydelig godt, sier Hoel. Med rett design og emballasje vil produktet kunne lykkes stor både i hotell- og restaurantbransjen og i det private markedet. ― Gravet sei med bjørk vil vi ha inn i butikkene, er den klare beskjeden fra jurylederen.

I tillegg til pengepremier er det også gitt hederlig omtale til produktene som har utmerket seg spesielt i konkurransen uten å nå helt til topps. Disse er:

• Multehonning fra Myrvang gård i Bardu

• Ferskost fra Lofoten Gårdsysteri

• Tapaspølse fra Mydland i Tromsø

• Rabarbrasyltetøy fra Vildenvang gård i Nordreisa

Juryen besto i tillegg til Jørn Hoel av Nils Harald Moe fra Breivika videregående skole, Nils Harald Thorbjørnsen fra Kjøpmannshuset, Gunnar Jensen fra Skarven kulinariske Teater og Børre Sørdahl fra Rød Tråd.

Siden 2003

Konkurransen har vært gjennomført siden 2003 og skal stimulere til nyskaping, produktutvikling og bedriftsutvikling innenfor lokalmatsektoren i Nord-Norge og bidra til å profilere kvalitetsprodukter fra landsdelen. Produktene vurderes etter smak, konsistens, utseende og grad av nyskaping/innovasjon for selve produktet, produksjonsprosess og presentasjon. I tillegg vurderes bruken og profileringen av nordnorske råvarer og identitet samt markedspotensialet.

NHO Reiseliv Nord-Norge samarbeider med BioForsk om prisen for Arktisk Verdiskaping.

Pressemelding