0111_horeca

Vårt Horeca vant over noen andres Horeca

For noen år siden startet selskapet Media Planet annonseavisen Horeca. Ja riktig, du leste Horeca, noe vi i det originale Horeca synes var å gå langt over streken. I lang tid har prosessen pågått, men nå har Næringslivet Konkurranseutvalg sagt klart fra at dette er brudd på god forretningsskikk. Vi forventer nå at Media Planet retter seg etter denne uttalelsen, slik at vi slipper misforståelser i fremtiden.

Publisert

Det siste nummeret av det riktige Horeca, som du blant annet finner på Smak 2011 på Norges Varemesse i disse dager. (Foto: Morten Holt/Layout: Tove Sissel Larsgård)

Næringslivets Konkurranseutvalg var enstemmige i uttalelsen, og har gitt klare signaler på at Media Planet har brutt god forretningsskikk. Det er ingen ankemuligheter, så uttalelsen er endelig.

I protokollen fra Næringslivets Konkurranseutvalg, sak 18 2010, heter det blant annet:

”HORECA er beskrivende for hotell-, restaurant- og catering-bransjen. Mediaplanet benytter betegnelsen HORECA for sine annonseaviser når temaet er storhusholdning, på tross av at det eksisterer et bransjeblad ved samme navn. Enstemmig funnet i strid med markedsføringsloven paragraf 25”.

I omløp på Smak 2011

I disse dager distribueres denne gratisavisen på Smak 2011. Og de som har plukket med seg avisen ved inngangen på Norges Varemesse, blir derfor nok en gang gjort oppmerksom på at dette ikke har noe som helst med vårt Horeca å gjøre. Vårt Horeca er i glanset papir, det andre ”Horeca” er i avisformat.

Vi forstår at det har vært en del forvirring ute blant våre annonsekunder da folk fra ”Horeca” har ringt og spurt om annonsering. Nå håper vi at Media Planet tar denne uttalelsen til etterretning, slik at vi slipper denne forvirringen i tiden som kommer.

Bransjemagasinet Horeca er i år i sin 42. årgang.

Uttalelsen

Her er hele uttalelsen fra Næringslivets konkurranseutvalg:

NÆRINGSLIVETS KONKURRANSEUTVALG VIL UTTALE:

”HORECA er et akronym for hotell-, restaurant- og cateringbransjen. Betegnelsen er beskrivende, selv om den ikke er bredt og alminnelig brukt.

Ask hevder at magasinnavnet HORECA er beskyttet fordi det er innarbeidet som deres varemerke. Det skal i alminnelighet mye til for at et beskrivende ord eller uttrykk blir innarbeidet slik at det i omsetningskretsen oppfattes som varemerke. Spørsmålet om HORECA er innarbeidet som varemerke, er imidlertid ikke spørsmålet i klagen for Næringslivets Konkurranseutvalg. For Utvalget er spørsmålet om det foreligger etterligning av navnet på klagers magasin, og på en slik måte og under slike omstendigheter at det må anses som en urimelig utnyttelse av selskapets innsats eller resultater, og fører med seg fare for forveksling, jf markedsføringsloven § 30, eller om det for øvrig foreligger forhold som gjør at Mediaplanets bruk av betegnelsen HORECA må anses i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom.

Ved avgjørelsen har Konkurranseutvalget lagt til grunn at Ask Media har utgitt sitt magasin i mer enn 40 år, og har benyttet HORECA som navn på magasinet i flere år. Fra 1999 brukte de betegnelsen HORECA Storkjøkken, og i de siste 6-7 årene før klagen, fra 2004, har de benyttet navnet HORECA. Magasinet utgis med 8 nummer i året, og med et opplag på ca. 6000. På denne bakgrunn legger Utvalget til grunn at magasinet og navnet HORECA har oppnådd en goodwill i bransjen.

Det er vanlig å bruke beskrivende navn på magasiner og aviser. I dette tilfellet benytter Mediaplanet navnet på et veletablert magasin, og som iallfall delvis retter seg mot samme lesergruppe. Mediaplanet har på ca. 2 ½ år sendt ut 4 tema-/annonseaviser under betegnelsen HORECA og med nummerangivelse. Det er altså ikke enkeltutsendelser det dreier seg om, men en serie av temaaviser, og hvor Mediaplanet i realiteten benytter HORECA som et navn mer enn som en angivelse av avisens innhold.

Når de har valgt det identiske navnet, mens de enkelt kunne kalt sin temaavis noe annet, kan Konkurranseutvalget ikke se det annerledes enn at Mediaplanet har lagt seg etter og utnytter den goodwill som Ask gjennom alle år, og etter hvert under betegnelsen HORECA, har skapt for sitt magasin. I den forbindelse nevnes det informasjonsskrivet som Mediaplanet har sendt ut til potensielle annonsører forut for den seneste annonseavisen som gjelder storkjøkken, der HORECA 4 er brukt som blikkfang. At avsender er Mediaplanet, fremgår bare av mailadressen til den mottakeren skal henvende seg til for å annonsere i ”temaavisen HORECA”.

Konkurranseutvalget har vurdert om det – hensett til forskjellen i type publikasjoner – foreligger fare for forveksling. Utvalget finner det imidlertid tilstrekkelig å konstatere at Mediaplanets bruk av navnet HORECA iallfall er unødvendig innpåslitent, og i strid med god forretningskikk næringsdrivende imellom, jf markedsføringslovens § 25.

Uttalelsen er enstemmig”

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS