Magerkjøttdeig

Ny rekord for mager kjøttdeig

Norske middagsspisere har satt ny rekord i forbruk av kjøttdeig. De magre variantene og ekte karbonadedeig øker aller mest. – Forbruket av ferske deiger og farser havnet på 27,5 millioner kilo ifjor. Det er opp 2,4 prosent i forhold til 2009, som også var et rekordår, sier Eli Strand, informasjonssjef i Nortura.

Publisert

Nordmenn er glade i kjøttdeig. Salget av de magre variantene og ekte karbonadedeig øker mest. (Foto: Tina Westergaard)

Det er særlig de magre variantene vi spiser mer av.

– Forbruket av kyllingkjøttdeig økte med 7,4 prosent til 2,7 millioner kilo, men ser vi på de to-tre siste årene under ett er det nok mager kjøttdeig av svin som har hatt den bratteste veksten, sier Eli Strand.

Et nytt trekk ved forbruket det siste året er en kraftig økning også for ekte karbonadedeig av storfe.

– Økningen var på 16,5 prosent ifjor. Samlet forbruk var 3,8 millioner kilo. Dette er jo rent og magert kjøtt, som er noe dyrere enn vanlig kjøttdeig. Veksten har nok sammenheng med at stadig flere gjerne betaler litt mer for sunne produkter med mer rent kjøtt, sier Eli Strand.

Pasta og taco

Hun tror karbonadedeigen i en del tilfeller erstatter kjøttdeig i matlagingen.

– Det kan jo tenkes at det er flere som steker karbonader til middag, men økningen skyldes nok også at noen bruker karbonadedeig i oppskrifter der det har vært vanlig å bruke kjøttdeig, for eksempel til pastaretter eller i taco, sier Eli Strand.

Over halvparten av alle nordmenn spiser kjøttdeig minst én gang i uken, ifølge Synovates store Spisefakta-undersøkelser.

– Familier og unge under 40 år er storforbrukerne, og økningen er en trend vi har sett over mange år, sier seniorforsker John Spilling i Synovate.

Sunnhetstrend

Noe av forklaringen ligger i den store interessen for mexikansk-inspirert mat, mener han.

– Taco er jo blitt den helt store fredags-kosematen. Andelen som spiser mexicansk-inspirert minst én gang i måneden har økt fra 32 prosent til 44 prosent siden 2003, sier Spilling.

Økningen for mager kjøttdeig og karbonadedeig setter han i sammenheng med den generelle sunnhetstrenden som har preget norske matvaner de senere årene.

– Andelen som er meget eller ganske interessert i et helseriktig kosthold har gått opp fra 44 prosent i 2003 til 56 prosent. I noen grad er det lommeboka som avgjør i hvor stor grad man har anledning til å følge opp dette i praksis, for sunn og fettfattig mat betyr ofte også noe høyere pris, sier John Spilling.

Newswire

"
Powered by Labrador CMS