Millum1Anskau

Horecahandelens teknologiske bakmenn

En fjerdedel av all potensiell e-handel i det private norske storhusholdningsmarkedet gjøres nå med teknologi fra et lite IT-selskap på Fornebu. En kjøkkensjef i Kristiansand bestiller neste ukes råvarer, en husøkonom i Tromsø et sett med nytt sengetøy.

Publisert

En fjerdedel av all potensiell e-handel i det private norske storhusholdningsmarkedet gjøres nå med teknologi fra et lite IT-selskap på Fornebu., ledet av Bjørn Anskau.

Begge har de logget seg inn på den elektroniske markedsplassen Horecamarket som kobler hoteller, restauranter og cateringbedrifter sammen med leverandørene.

Og de er langt fra alene. I 2010 ble den totale omsetningen på markedsplassen 2.5 milliarder kroner – eller 7 millioner hver eneste dag.

– Vi har vært opptatt av å bli en spydspiss i akkurat dette markedet. Nå er vi det, sier Bjørn Anskau i Millum.

– Vi har vært opptatt av å bli en spydspiss i akkurat dette markedet. Nå er vi det, sier Bjørn Anskau.

Bikker 3 milliarder

Den daglige lederen i Millum sitter på kontoret sitt i den gamle avgangshallen på Fornebu. Selv om området for den nedlagte hovedflyplassen aldri ble noe Silicon Valley, er det noen som har lykkes.

Det er Millums teknologi som ligger til grunn for markedsplassen Horecamarket. Gjennom Millums løsninger kan man gjøre alt fra å bestille varer til ferdig fakturering.

Store aktører som RICA, Choice, Eurest og Rezidor har nå fått selskap av UMOE Restaurant Group AS og NHO Reiseliv. Det betyr at handelsomsetningen på markedsplassen trolig vil bikke tre milliarder kroner med god margin neste år.

For Millum er det godt nytt. Selskapet har deler av sin inntjening ut fra topplinjen – det vil si den totale handelsomsetningen.

Skryt fra UMOE

– Umoe Restaurant Group AS er en profesjonell aktør som har tydelige krav til sine leverandører. Vi er stolte over at de valgte vår teknologi, og håper at den lever opp til deres høye forventinger, sier Anskau.

Foreløpig har han ordene i behold. Etter å ha brukt Millum i et halvt år er UMOE Restaurant Group AS klare på at de har foretatt et godt valg.

Saken fortsetter under bildet

Fra Millums lokaler på Fornebu. Gründer og daglig leder Bjørn Anskau til høyre.

– Millum fremstår som den beste bransjeleverandøren, med god kjennskap, gode relasjoner og god oppfølging mot de aktuelle leverandørene. Vi er meget godt fornøyd med portalen og samarbeidet, og ser frem til å bruke Millums løsninger til ytterligere muligheter fremover gjennom blant annet varetelling, menykalkulasjon og fakturamatch, sier innkjøpsdirektør Bjørg Bromark i Umoe Restaurant Group AS.

Fugl fønix

Historien om Millum begynte som en IT-boblens fugl fønix i 2002. Gründerne Bjørn Anskau, Roberto Padin og Knut Øksby jobbet i et selskap de selv omtaler som en klassisk dot.com-etablering” og som endte i skifteretten.

Men de tre kollegene hadde en bærekraftig idé: En bransjeorientert elektronisk markedsplass. Med GRESS-gruppen som en av de store aktørene i storhusholdningsmarkedet i ryggen, tok de tre sjansen på å starte et eget selskap.

– Vi kunne ikke betale noen av de som ble med lønn den første tiden, bare love dem at de på sikt ville få en lønn som var ca 20-25% lavere enn hva de hadde hatt. Men vi tilbød eierskap i selskapet og fikk alle med. Siden har vel ingen angret, sier Anskau.

Satser utenlands

Det er en ingen overdrivelse. Siden 2002 er innkjøpsapplikasjonen utviklet til en elektronisk markedsplass der norske storhusholdninger i dag handler for 2,5 milliarder i året. Med egenutviklet teknologi og høy faglig kompetanse har Millum både motivasjonen og muligheten til raskt å utvikle nye løsninger om kundene ønsker det.

– Når vi nå har fått den posisjonen vi har jobbet mot har det vært naturlig å rette blikket utover landegrensene, sier Bjørn Anskau.

Millum har derfor etablert en elektronisk markedsplass etter samme modell i Sverige – i tett samarbeid med noen av de største aktørene i svensk storhusholdning. Og målet totalt sett er ikke beskjedent.

– Det langsiktige målet er at det i 2015 skal gå handel for mer enn 10 milliarder gjennom vår markedsplassløsning, Millum Commerce, sier Anskau.

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS