Petter Nome (4)

- Bortgjemt øl vil gi mer misbruk

- Å gjemme bort øl i butikkene, vil være en gavepakke til store utenlandske produsenter av øl, vin og brennevin. Misbruket vil sannsynligvis øke. Dette er en alkoholpolitisk blindgate.

Publisert

Petter Nome. (Foto: Morten Holt)

Slik kommenterer Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, forslaget om at øl og rusbrus skal plasseres i egne rom i dagligvarebutikkene. Forslaget er fremmet av Edvin Hurlen i Arbeiderbevegelsens rus- og sosialpolitiske forbund.

- Ikke gjennomtenkt

- Jeg tviler ikke på at motivene er de alle beste, men dette kan umulig være gjennomtenkt, sier Nome. Han peker på at øl er det mest alkoholsvake alternativet, og at norske bryggerier gjennom flere tiår har vært hardt presset av store internasjonale alkoholprodusenter.

- Mens ølsalget går ned, øker forbruket av de sterkere alkoholtypene. Det skyldes en kombinasjon av kulturelle trender, norsk alkoholpolitikk og vin- og brennevinsleverandørenes meget effektive markedsføring mot norske forbrukere, mener, sier han.

Drikkekultur i 3000 år

Bryggeri- og drikkevareforeningen peker også på at bransjen forvalter om lag 3000 arbeidsplasser i Norge og spiller en viktig rolle i mange norske lokalsamfunn. I tillegg har øl vært en viktig del av norsk mat og drikkekultur i 3000 år.

- Politikerne bør være stolte over bryggerindustrien og heller legge til rette for vekst. I tillegg til å være alkoholsvakt, er øl også kortreist, i motsetning til de sterkere, importerte drikkene.

- Hva med rusbrus?

- Det er også et alkoholsvakt alternativ. Rusbrusen konkurrerer ikke med Fanta og Farris, men med vin, brennevin og i noen grad med øl, fastslår direktøren i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS