COLOURBOXFerieillu (6)
COLOURBOXFerieillu (6)

Kultur, sol og mat lokker nordmenn utenlands

Når nordmenn reiser, foretrekker de kultur og historie, sol og bading samt god mat og drikke – både i og utenfor Europa. Det viser en ny undersøkelse foretatt av Thailands turistbyrå blant 1000 nordmenn angående hvilken type temareise de ville foretrekke.

Publisert

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Kultur og historie er spesielt fristende hvis nordmenn skal reise langt. Fire av ti nordmenn (40 prosent) ville velge en kulturreise hvis de hadde mulighet til å dra på en lengre reise. Tilsvarende tall for korte reiser innenfor Europa er 32 prosent.

Sol og bading er spesielt fristende for reiser innen Europa. Nordmenn er også mer interessert i å reise på mat- og helsereiser i Europa enn utenfor. 22 prosent vil helst dra på en matreise i Europa.

Også kultur og historie

- At nordmenn foretrekker sol og bading er ingen overraskelse, men det er hyggelig at så mange også er interessert i kultur og historie, sier Nalinee Pananon, sjef for Thailands turistbyrå i Stockholm.

Undersøkelsen viser en tydelig forskjell mellom kjønnene. Kvinner er i høyere grad enn menn interessert i helse, shopping, familiereiser med flere generasjoner og kultur. Nærmere tredobbelt så mange kvinner som menn ville velge en helse- eller spareise utenfor Europa (24 respektive 9 prosent). Menn er i stedet mer interessert i mat og drikke samt i opplevelsesreiser.

Øvrige resultater fra undersøkelsen:

* Shoppingreiser er mest populært blant ungdommer mellom 18 og 22 år. Drøyt én av tre i denne aldersgruppen (33 prosent) reiser helst på en shoppingreise utenfor Europa.

* To av ti i samme aldersgruppe (18 til 22 år) vil helst reise på en opplevelsesreise utenfor Europa. Det generelle tallet for opplevelsesreiser blant nordmenn ligger på kun 9 prosent.

* Over halvparten av respondentene mellom 56 og 80 år (54 prosent) ville velge kultur og historie hvis de hadde mulighet til å dra på en temareise utenfor Europa (lengre reise).

* Jo eldre man er, desto større er interessen for å dra på en lengre reise sammen med barn og barnebarn. 18 prosent av alle mellom 56 og 80 år ville helst dra på en familiereise med flere generasjoner sammen.

* En av tre norske kvinner (33 prosent) vil helst reise på en helse- eller spareise i Europa. Det er mer enn tredobbelt så mange som menn (9 prosent).

Pressemelding

---

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 42. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"