MatfagEleverUtdanning

Elevene stortrives med matfag

Ingen kan si at barn ikke liker å lage mat, viser en ny undersøkelse. Over 99 prosent av lærerne sier Mat og helse er et populært fag i skolen. 91 prosent sier det er et meget populært fag blant elevene. Det viser en landsomfattende undersøkelse Synovate har gjennomført blant 643 lærere for Opplysningskontoret for egg og kjøtt.

Publisert

Vi er svært glad for at faget er så populært, sier informasjonssjef Åse Kringlebotn i Opplysningskontoret for egg og kjøtt.

– For oss er det veldig viktig å nå ut til elevene i grunnskolen slik at de lærer seg grunnleggende matlaging. Vi er svært glad for at faget er så populært, sier informasjonssjef Åse Kringlebotn i Opplysningskontoret for egg og kjøtt.

Viktig materiell

Siden det ikke er laget noen ny lærebok i matfaget på 55 år, har opplysningskontoret påtatt seg en stor del av ansvaret for at elevene skal få hefter og kokebøker.

Saken fortsetter under bildet

På barnetrinnet benytter nesten alle Kokeboka mi, og denne boka er svært godt likt. Hele 96 prosent sier at denne boka, som er produsert av Opplysningskontoret for egg og kjøtt, er populær.

Bidra til kunnskap

På ungdomstrinnet er det også en svært stor andel som tar imot støtten på 50 kroner per elev til å kjøpe inn rent, ubearbeidet kjøtt.

– Med denne satsingen ønsker vi å bidra til at barn og unge får grunnleggende kunnskap om behandling av rene råvarer, og at de lærer å lage mat fra bunnen av. Kjøkkenhygiene er også viktig.

At stadig flere unge baserer mer av matlagingen på ferdigmat er uheldig i forhold til kosthold, ernæring og overvektsproblematikk, mener Kringlebotn.

Positive skoler

Selv om interessen for matlagingsfaget er stor, er ikke kunnskapen blant elevene like god.

– Et flertall av lærerne mener elevene har ganske dårlig kunnskap om matlaging, og dårligere enn for ti år siden. Det viser med all tydelighet hvor viktig det er å satse på faget, mener Kringlebotn.

Det har vært flere negative oppslag i media om faget mat og helse de siste årene, om hvordan faget er nedprioritert av ledelsen ved skolene.

– Undersøkelsen vi har fått gjennomført viser at det nok ikke står så ille til. 65 prosent av lærerne mener skoleledelsen er meget positiv til faget, og hele 98 prosent har et gjennomgående positivt inntrykk av faget på sin skole, sier informasjonssjef Åse Kringlebotn.

Newswire

"
Powered by Labrador CMS