Whopper bar

Sterke merkevarelyder

Den danske merkevarekonsulenten Martin Lindstrøm har, på bakgrunn av en nevrovitenskapelig undersøkelse, funnet frem til de ti mektigste lydene folk flest reagerer på. Babylatter og vibrerende mobiltelefon kommer på topp, mens mineralvann som helles i glass og lyden av burger i stekepannen, kommer på henholdsvis femte- og sjetteplass.

Publisert

Forsøkspersoner var amerikanske, men bortsett fra enkelte elementer er der ikke den store forskjellen på dem og Kari og Ola Nordmann.

Lindstrøm kommenterer overfor business.dk:

Mineralvann som helles opp i et glass

Pepsi kan fåt flere merkevarepriser hvis de utnytter lyden av colaen som helles i et glass.

”Jeg arbeider med Pepsi og har analysert hvordan lydene fungerer, når man heller Pepsi i et glass. Hvordan lyden av en boks som blir åpnet, skal lyde, hvordan en isterninger skal lyde, hvordan colaen skal avslutte, og hvordan man skal si ”ahh”.

Treffer jeg de lydene helt rett, kan jeg få en person som like før har drukket, til å bli tørst igjen.

Det er en non-brandet lyd, men innen fem år tilhører den enten Coca-Cola eller Pepsi. Kappløpet er allerede i gang.”

Lyden av burger eller biff som steker

Lyden av whopper som steker, er merkevarebygging.

”Det er en av de mest uutnyttede lydene i verden i forbindelse med branding. I løpet av de neste fem årene kommer det til å skje noe i mediene, slik at man vil forbinde en bestemt stekende burger-lyd med for eksempel Burger King.

Når man et nivå, hvor man eier denne lyden, så når man også et nivå hvor folk ikke kun tenker på at de bliver sultne når de hører lyden, de tenker på ditt brand og vil utelukkende ha ditt brand. Litt skremmende, men meget interessant.”

Fastfood.no

"
Powered by Labrador CMS