Waynes-Solli

Waynes skal bli landsdekkende

Nylig åpnet Wayne’s Coffee nummer seks i Norge – i Stavanger. Kjeden har som langsiktig målsetting å bli landsdekkende.

Publisert

Stinn brakke i Wayne’s på Solli plass. Det blir bedre nå i sommer med mange nye sitteplasser ute. (Foto: Odd H. Vanebo)

De fem første er alle å finne i hovedstaden, på Vikaterrassen, Solli plass, Bislett, Majorstua og Tjuvholmen, opplyser daglig leder Sverre Orm Øverland. Pacamara AS eier selv de fire første cafeene som åpnet i 2008 og 2009. Videre vekst skal skje gjennom franchising.

Tøff start

Hvor raskt det skal ekspanderes, vil ikke eierne ha noen offentlig mening om i dag. Til det er konjunkturene for usikre, og det er nødvendig å hente enda mer erfaring ut fra det norske markedet.

– Vi fikk jo en tøff start. Den første Wayne’s åpnet vi 18. november 2008 på Majorstua. Det var bare en måned etter at finanskrisen la seg som et klamt teppe over alt næringsliv. Jeg legger ikke skjul på at jeg var alvorlig bekymret i lang tid etterpå. Men vi kjørte løpet, og kom oss helskinnet gjennom det første hele driftsåret – 2009, med de åpningene som var besluttet. Bankene stengte jo kranene, men vi hadde nødvendig egenkapital til investeringsfinansieringen. Og vi fikk, av en god bankforbindelse, driftsfinansieringen på plass, også de husleiegarantiene vi trengte. Alt i alt ble 2009 et krevende, men lærerikt år, sier Orm Øverland.

”Den andre stuen”

Konseptet? – Vi har tatt det beste fra italiensk kaffekultur og det beste fra amerikansk bakverkkultur, og slått det sammen til Wayne’s Coffee-konseptet. Enklere kan det ikke forklares, mener han.

Wayne’s Coffee kaller seg ”det tredje rommet”, møteplassen mellom arbeidet og hjemmet hvor man treffer venner, tar en kaffe eller blar i en avis. Det vil si ”fikar”, som det heter på svensk, sjargong for å stikke ut og drikke kaffe.

Sverre Orm Øverland mener at ”den andre stuen” er et bedre begrep her hjemme: Her skal folk kunne stikke innom og sette seg i gode, myke stoler og sofaer, og nyte en god kopp kaffe med noe godt å bite, med godt lesestoff, eller de kan operere medbrakt laptop.

Godt, amerikansk bakverk til kaffen, her i Wayne’s på Solli plass. (Foto: Odd H. Vanebo)

”Mye kjærlighet”

I egenpresentasjonen defineres Wayne’s-konseptet malende, nesten poetisk: ” På Wayne`s Coffee serverer vi kaffe av eget merke, hjemmelagde bakverk og freshfood som lages med naturlige råvarer og mye kjærlighet.”

Wayne’s Coffees ulike sorter kaffe er 100 prosent Rainforest Alliance-sertifisert. Det innebærer bl.a. at bønnene kan spores tilbake til produsent og at man kan forsikre seg om at den er tilvirket miljøforsvarlig. – Vi får kaffen vi bruker i våre espressobasert drikker, og som vi selger mest av, brent originalt for oss hos kaffebrenneriet Drie Mollen i Nederland.

Må tilpasses

Den store fordelen for den nyetablerte kaffebarkjeden i Norge, er at Wayne’s Coffee er et ferdig utviklet konsept for Skandinavia. – Det er riktig. Men vi har lært at det uansett må norsktilpasses. Det er til dels en kløft mellom mat- og drikkekulturen langs Kjølen. Kari og Ola nordmann skal blant annet ha grovt brød.

Lønnsomheten? – Vil være overordnet. 2009 var det store etableringsåret med tilsvarende store etableringskostnader. Men fremover skal regnskapet bli det viktigste styringsredskapet. Jeg er siviløkonom av fag og har definert normtallene det skal styres etter, driftskostnadene spesielt. Lønnsomheten skal vi passe på, forsikrer Sverre Orm Øverland.

Fastfood.no

"
Powered by Labrador CMS