Jose de Sousa Ringnes
Jose de Sousa Ringnes

Vil ha øl til enhver anledning

– Interessen for glassflasker og nye ølmerker er stigende. Men også de brune pubene opplever et oppsving, spesielt blant de unge, forteller Jose de Sousa, som er direktør for Uteliv i Ringnes.

Publisert

- Forbrukerne er langt mer åpne for å smake nye ølmerker nå enn for bare noen år siden, konstaterer Jose de Sousa, som er direktør for seksjon Uteliv i Ringnes.

Han forteller at forbrukerne er langt mer åpne for å smake nye ølmerker nå enn for bare noen år siden.

– Vi ser at forbrukerne velger ulik øl avhengig av hvor de befinner seg. På mange måter kan man si at de kler seg opp etter anledningene og settingen de befinner seg i. Det er ikke uvanlig at de drikker flere typer øl i løpet av en kveld. På vorspielet starter de gjerne med for eksempel Carlsberg, før de går over til en billigere variant. Mange tar så en tur innom en brun pub og drikker fatøl, før kvelden ender på en nattklubb hvor de gjerne foretrekker flaskeøl. Både smak og image er viktig for forbrukernes valg av øl, mener Sousa.

Beliggenhet og atmosfære

Illustrasjonsfoto: Isidor Åstrøm

Han forteller at utesteders beliggenhet er viktig.

– Det samme er atmosfæren. De utestedene som klarer å skape en hyggelig atmosfære får også kundene tilbake, fortsetter Sousa.

Og det er slettes ikke slik at det bare er moderne og trendy utesteder som tiltrekker seg gjester.

– Brune puber er fortsatt populært, også blant de yngre. En undersøkelse vi nylig gjennomførte, viser at fire av ti mellom 18-25 år oppsøker brune puber. Pris er nok en vesentlig faktor, men også det faktum at stadig flere er inspirert av utenlandsk drikkekultur, og da spesielt britisk. Vi ser gjerne mot Storbritannia når vi analyserer trender, sier han.

Øl og mat

Sousa forteller at interessen for øl til mat eksploderer.

– Jevnlig arrangerer vi ølskole for utelivsbransjen. Interessen er enorm og større enn vi har kapasitet til. Vi kunne sikkert arrangert både to og tre ganger så mange kurs. Jeg mener dette tyder på at vi er i ferd med å utvikle en ølkultur hvor smak, mangfold og øl til mat er viktig. Øl er for alvor i ferd med å ta opp kampen med vin som den foretrukne måltidsdrikken, sier han.

Betaler gjerne for valgfrihet

Lars Vegard Vonen er markedssjef i Ringnes. Han forteller at forbrukerne ønsker valgfrihet.

– Stadig flere prøver nye forpakningsvarianter, produkter og smaker. Dette fører til økt etterspørsel av lokalt og internasjonalt øl. Og betalingsviljen er til stede når det kommer til nyheter og premiumøl. Merker som Brooklyn, Jacobsen, Kronenbourg 1664 og Tuborg Lime Cut er alle eksempler på importøl som har slått an det siste året, sier Vonen.

Les mer om øl i magasinutgaven av Horeca. NUmmer 7 2010 er viet øl.

Bli abonnent på magasinet Horeca her

Vil du ha gratis nyhetsbrev fra Horecanytt.no? Klikk her

"
Powered by Labrador CMS