Frukt og grønnsaksdisk

Vi spiser med frukt og grønt igjen

I fjor falt forbruket av frukt og grønnsaker for første gang på 30 år, men i år er vi tilbake i et positivt spor. Hittil i år har salget av grønnsaker økt med 4,5 prosent og frukt med 1,9 prosent, ifølge Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Publisert

Kjøpmann Harald Nore Johnsen i Rema 1000 Torshov har satset stort på frukt- og grønnsaksdisken. (Foto: Rema 1000)

– Vi merker godt at trenden har snudd. Økt satsing på frukt og grønt i butikkene gir resultater, sier ferskvareansvarlig Tor Erik Aag i Rema 1000.

De siste 52 ukene har salget av grønnsaker i dagligvarebutikkene økt med 7 prosent, ifølge The Nielsen Company.

I denne perioden økte Rema 1000 salget av grønnsaker med hele 16,5 prosent, sammenlignet med foregående 52 uker.

Mer grønt til middag

25 prosent av grønnsakene som selges i butikk, går nå gjennom en Rema 1000-kasse.

– I våre middagskampanjer presenterer vi nå gjerne flere grønnsaksalternativer til hver rett. Da synliggjør vi at det ikke er dyrt å spise gode grønnsaker, sier Tor Erik Aag.

Noen kjøpmenn har gjort en ekstra innsats for å selge enda mer grønnsaker. Harald Nore Johnsen, som driver Rema 1000 på Torshov i Oslo, har mer enn doblet salget de tre siste årene.

– Vi har utnyttet middagskampanjene, gjort frukt og grønt synligere i butikken, og utvidet utvalget. Når folk ser at de kan velge blant et stort og fristende utvalg av grønnsaker, havner også mer grønt i handlekurven, sier Johnsen.

Sunnere kunder

Kjøpmannen tror både unge og eldre er motivert for å spise mer frukt og grønt.

– Det er gøy å se resultatet av bedre eksponering, bedre utvalg og gode kampanjer. Jeg tror faktisk folk i nabolaget vårt er blitt sunnere i det siste!

I år kommer kjøpmannen til å selge frukt og grønt for 15 millioner kroner, mot 7 millioner kroner i 2007.

Norske dagligvareforretninger solgte totalt frukt og grønnsaker for 12,66 milliarder kroner siste 52 uker. Det er en vekst på 3,3 prosent sammenlignet med forrige 52-ukersperiode. Rema 1000 økte salget av frukt og grønt med 11,9 prosent.

Kilde: Nielsen ScanTrack, dagligvare, Frukt og grønt, 52 rullerende uker per 23. mai 2010.

Newswire

Powered by Labrador CMS