Lotus4 nett

Uhygienisk toalett ødelegger restaurantryktet

Det hjelper lite at maten er delikat hvis toalettet er møkkete. Så mange som tre av fire nordmenn mener at et skittent toalett er ensbetydende med et skittent kjøkken. Et uhygienisk toalett kan utvilsomt ødelegge restaurantenes rykte.

Publisert

Viktig med godt renhold i toalettavdelingen. (Illustrasjonsfoto: Lotus Professional)

Det kommer fram i en ny undersøkelse utført på vegne Katrin, som presenteres i forbindelse med Unicefs Global Handwashing Day fredag 15. oktober.

Undersøkelsen, som presenteres i The Toilet Report, viser også at tre av fire nordmenn aldri kommer tilbake dersom de har hatt en dårlig toalettopplevelse på en restaurant. I tillegg forteller de om den dårlige opplevelsen til venner og bekjente.

Jungeltelegrafen går

Vi finner de mest kritiske i aldersgruppen mellom 36 og 55. I denne aldersgruppen sier 8 av 10 at de aldri kommer tilbake, i tillegg til at like mange sladrer til venner og bekjente.

Hele 75 prosent av de spurte nordmennene svarer at et skittent toalett gjør at man kan anta at kjøkkenet også er skittent og dårlig.

Vil ha rent og pent toalett

Også kunder på varehus og kjøpesentre ønsker ordentlige toaletter. En av to unngår toaletter på disse stedene, mens mange nødne kunder bruker ekstra tid på å finne et rent og pent toalett når de er ute på handletur.

Nær 7 av 10 kvinner mener det er viktig med et ordentlig toalett, mens rundt halvparten av mennene som svarte mener dette er viktig. Dessuten vil 1 av 4 avslutte handleturen, dersom det ikke er noe ordentlig toalett tilgjengelig.

The Toilet Report

Katrin har i løpet av våren 2010 gjennomført en undersøkelse i syv europeiske land, inkludert Norge. Formålet med undersøkelsen er å finne ut betydningen og holdningen til hygiene på offentlige (allmenne) toaletter. Undersøkelsen bygger på et underlag med 3500 respondenter mellom 18-99 år i Danmark, Finland, Tyskland, Norge, Polen, Storbritannia og Sverige. Resultatet er presentert i en rapport, ”The Toilet Report”, som er den tredje i rekken. Den første ble publisert 2005. Det er analyseselskapet United Minds som har utført undersøkelsen.

Powered by Labrador CMS