Knudsens-Ice-Creamery1

Treffer amerikanske ganer med hjemmelaget

Sampling i egen butikk, med konfektmakeren som den aktive part, er den viktigste og mest effektive markedsføringen.

Publisert

De amerikanske immigrantene har suksess med å spille på ‘hjemmelaget’ og nostalgi.

Det var kjærlighet og omtanke i hver eneste porsjon godteri laget hos Knudsen’s i San Francisco.

En generasjons erfaring

Dave Knudsen hadde med seg generasjoners erfaring og kompetanse fra håndverksproduksjon og handel med delikatesser, og røtter i den danske meieribransjen før det igjen da familien ankom California som immigranter for en mannsalder siden.

Sammen med kona Kathy åpnet han en sukkertøy- og iskrembutikk på Clement Street in San Francisco høsten 1968. I 1973 solgte de butikken og startet sukkertøyfabrikk med stort eget utsalg i Hayward. Gourmetsjokoladen de produserte, vant innpass I godteributikker I veststatene I USA, på Hawaii og Guam.

The Ice Creamery

I 30 år drev de familieforetaket sammen med barna Kicki, Tod og Jay. Da ungene fløy ut av redet, ble businessen i 2001 solgt. Men Dave og Kathy var ennå ikke modne for pensjonisttilværelsen, og de kjøpte like godt The Ice Creamery i Castro Valley, som da hadde vært stengt et år.

De moderniserte anlegget og plusset etter hvert på med produksjon av sjokolade og sukkervarer, og var på nytt i full gang i 2004.

Sampling i butikken

Alle godterier lages i kundenes påsyn. Oppskriftene er utprøvd, testet og forbedret gjennom tre tiår. De anvender bare de aller beste råvarene. Kundene får anledning til å smake på andre godbiter når de er ferdige med å handle de har bestemt seg for å kjøpe.

Sampling i egen butikk, med konfektmakeren som den aktive part, er den viktigste markedsføring. De påberoper seg at det aldri har vært solgt en bedre Peanut Brittle (’sprø peanøtter’) eller English Toffee enn fra Knudsen’s Ice Creamery.

Siden 2005 er svigersønnen John Cosgrove, gift med Vicki, tatt opp som kompanjong. De arrangerer D&K-kvelder med mye søtt på menyen – i dobbelt forstand, de er også blitt i stand til å trappe opp iskremproduksjonen. Sortimentet utvides stadig, bl.a. med laktosefrie sorbets.

Fastfood.no

"
Powered by Labrador CMS