Soestre-Bugatti

Søstre har funnet resepten

Bugatti på Valentinlyst i Trondheim har i 33 år ligget i forkant av utviklingen. Og har klart seg mer enn godt, uavhengig av kjeder. Bunnlinjen kan få noen hver i bransjen til å bli misunnelig. To søstre og deres mor har i dobbelt forstand funnet resepten for god drift.

Publisert

To glade søstre som driver Bugatti: Marte Ibsen (til v.) og Berit Staven. (Foto: Peter Ibsen)

Det vil si: Reseptene.For det er de samme bestselgerne i dag som for 23 år siden, da nyrestauranten åpnet. Hamburger og Pizza. Som bare i lunsjtiden trues av nykommeren på menyen, ’kyllingwraps’.

– Som vi også har fått til, i likhet med hamburgeren og pizzaen. Original vare og kvalitet hele veien, forsikrer Berit Staven. Søster Marte Ibsen slutter seg til. De italienske pizzabunnene produserer de selv, mens den store panpizza varianten fås fra Slåtto Sant nok kjøper de hamburgerne ferdige (fra Slåtto).

Den lille, store forskjellen

– Men dressingen er egenutviklet. Likeså spesialkrydderet på pommes strips’en. Ingredienser som gjør ikke bare den lille, men store forskjellen. Som skaper avhengighet, smiler Berit, som i Foretaksregistrene figurerer som daglig leder sammen med søster Marte.

De er likestilte i ett og alt i familieforetaket. Da er det like greit at de også eier hver sin halvpart av både driftsselskap og eiendomsselskap.

Både litt fleip og fakta når hun snakker om å skape avhengighet, føyer Berit skyndsomt til:

– Vi opererer både i et lokalmarked, og i et internasjonalt preget marked ved at vi ligger nært NTNU og Marintek. Lokaliseringen gjør at vi får kunder som reiser verden rundt, og de umaker seg med å komme til oss for å få hamburger med den ekte smaken! Sånt er godt å høre, direkte motiverende.

Levende historie

Bugatti Drive Thru AS er et levende stykke norsk kiosk- og restauranthistorie – et speilbilde av utviklingen gjennom nokså nøyaktig en mannsalder, som er stipulert til 33 år.

Gatekjøkkenet ble åpnet samtidig som Valentinlyst senter åpnet pent og forsiktig i 1977. Estenstad-familien eide og solgte tomten, men beholdt et lite areal for å kunne drive en egen, liten kiosk, vel å merke utenfor kjøpesenteret.

Marit og Borgar Estenstad satset i starten på et tradisjonelt kiosksortiment, med enkel håndmat attåt. En kategori som vokste av seg selv som en naturlig markedsrespons. Etter ti år, vokste gatekjøkkenet ut av de trange lokalene, og en ny, stor, moderne quick service-restaurant så dagens lys.

Familieforetak

Vi har altså å gjøre med et ekte familieforetak. Fru Marit hadde vært med for fullt siden starten, og døtrene Marte og Berit jobbet i Bugatti hver ledige kveldsstund, men aller mest i helgene mens de gikk på skole. De valgte å studere videre, Marte til jurist for sikkerhets skyld, mens Berit holdt seg til humaniora, bl.a. fransk og statsvitenskap. Men det lå hele tiden i kortene at de med tid og stunder skulle ta over butikken.

Da pappa Borgar døde for tre år siden, ble generasjonsskiftet gjennomført. Søstrene var i mellomtiden begge godt gift, men bodde fremdeles – om ikke under samme tak, så i alle fall vegg-i-vegg. Med jevngamle barn, nesten som en storfamilie, som inkluderer mamma Marit.

De er begge to manisk opptatt av å optimalisere driften kontinuerlig. – Vi i familien trives sammen; det skulle bare mangle. Men det er ytterligere 10 ansatte Tilfeldigvis er vi bare kvinner akkurat nå, men det går svært bra. Vi har funnet tonen, alle sammen. Unge jenter ikke bare lærer fort, de lærer også oss nytt hele tiden.

En ny generasjon kunder ruller jo inn, og det er viktig for oss å fange opp deres preferanser. Kundeservice er sammen med kvalitet på maten de viktigste kriterier hos oss. Her stillere vi høye krav hos våre ansatte, men alt avhenger av opplæring, og da er det en fordel å være to som veileder, sier Berit Staven. Vi har valgt å jobbe mye selv, og da også helger, nettopp for å opprettholde disse kriterier.

Stor meny

Bugatti Drive Thru tilbyr en stor meny totalt, og altså med hamburgere og pizza som storselgerne. 14 pizzavarianter i to størrelser. Billigste liten pizza koster kr 88, den dyreste store kr 209.

Den originale hamburgeren heter naturligvis ’Bugattiburger’, men med flere alternativer som cheeseburger og baconcheeseburger, Hawaii-, bacon- og tacoburger. Samt kyllingburger. Billigste hamburgermeny koster kr 52 (100g), den dyreste kr 151 (200g).

– Det er i helgene omsetningen er på topp. Derfor har vi også kylling og ’nuggets’ på menyen, samt biffsnadder. Og en full barnemeny med hamburger, pommes strips og Kuli epledrikk til kr 58. Fra denne menyen henter mange på Valentinlyst og Tyholt lørdagskosen og søndagsmiddagen, sier Berit Staven.

Gode resultater

Bugatti Drive Thru AS omsatte i 2008 for 8.760.000, vareforbruk 2,7 og lønn 2,8, driftsresultat 1,7 og ordinært resultat (etter skatt) 1,1 mill. Egenkapital: 1,2 mill. En resultatgrad som nærmer seg 20 prosent, likviditetsgrad på nærmere 1,6 og en egenkapitalandel på over 40 prosent, lar seg absolutt høre. Tallene for 2009 er ennå ikke klare. Det har vært en liten økning i omsetning i omsetningen.

– Og vi har ikke merket finanskrisen, kommenterer Berit Staven forsiktig.

Bugatti har en gunstig lokalisering ved innkjøringen til Valentinlyst Senter i Trondheim. (Foto: Odd H. Vanebo)

Fastfood.no

"
Powered by Labrador CMS