Arild Sagen smoothie3.jpg

Smoothies sommerens populære tørsteslukker

Den forfriskende og sunne sommerdrikken med sin opprinnelse fra surfekulturen i California har tatt nordmenn over hele landet med storm de siste årene. – Dette er en spennende trend å følge. Både kjennskapen og bruken av smoothies har vært sterkt økende siden 2005 da vi startet å følge med på denne utviklingen, forteller daglig leder i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), Ida Berg Hauge.

Publisert

Smoothies er en populær sommerdrikk. Her fra Svukuriset Turisthytte i Femundsmarka, der også Smoothie har stått på desertmenyen. (Illustrasjonsfoto: Morten Holt)

Spisefakta 2010, som er en landsomfattende forbrukerundersøkelse utført av Synovate, viser at smoothies fortsatt er en urban trend med Oslo liggende på toppen, men resten av landet følger etter.

21 prosent av alle i Oslo drikker smoothies to ganger i måneden eller oftere, deretter følger Rogaland og Vest-Agder tett på med 20 prosent. Finnmark er foreløpig nederst på listen, der er det kun åtte prosent som drikker smoothies to ganger i måneden eller mer.

En drikk for både ungdom og voksne

Opprinnelig har det vært en typisk ungdomsdrikk, fordi de oftere fanger opp og tester nye trender som kommer fra utlandet. Men den siste undersøkelsen om smoothies, foretatt av Synovate i 2009, viste at det er en trend som også de voksne henger seg på.

- Våre undersøkelser viser at mer enn 1,8 millioner av Norges befolkning har smakt smoothies, og nesten 1,5 millioner har laget drikken selv. Dette er en enorm økning fra 2005 hvor litt over 500 000 hadde smakt, og kun 380 000 hadde laget drikken selv, forteller Berg Hauge.

Men selv om smoothies-trenden har eksplodert i Norge de siste årene, tror ikke ikke Ida Berg Hauge at vi har nådd toppen ennå.

Mange variasjonsmuligheter

Det er ikke bare i hjemmet smoothies er populært, drikken er også tilgjengelig på alt fra bensinstasjoner til treningssentere, dette gjør at man blir mer oppmerksomme på denne drikken.

- Et lite måltid

-Smaks- og variasjonsmulighetene gjør nok også at enda flere kommer til å få øynene opp for smoothies i årene som kommer. Det er som et lite måltid i hvert glass. Lager man den selv kan man variere med frukt, grønnsaker og meieriprodukter, dermed avgjør man selv både kaloriinnhold, næringsinnhold og smak, fortsetter daglig leder i Melk.no, Ida Berg Hauge.

- En smoothie laget på bare frukt eller bær inneholder vitamin C, antioksidanter og fiber. Ved å tilsette yoghurt eller andre meieriprodukter vil kroppen i tillegg få proteiner, kalsium, B-vitaminer og jod. Smoothies passer godt som et mellommåltid, og ved å tilsette frokostblanding blir det en god frokost for de som er litt småspiste på morgenen, forteller Berg Hauge.

For å få inspirasjon til å lage hjemmelagete smoothies, eller prøve nye varianter med spennende smaker gå inn på www.melk.no og bli inspirert!

Fakta fra den siste smoothiesundersøkelsen

• Undersøkelsen er en landsrepresentativ omnibusundersøkelse utført av Synovate i uke 25, 2009, for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

• Totalt 1003 intervjuer befolkningen 15 år +

• I juni 2009 kjente nesten 3 millioner nordmenn til drikken smoothies. I 2005 var det kun 1,2 millioner som hadde samme kjennskap.

• I juni 2009 hadde litt over 1,8 millioner nordmenn smakt smoothies. I 2005 hadde nesten 500 000 smakt drikken.

• I juni 2009 hadde nesten 1,5 millioner nordmenn laget smoothies selv. I 2005 var tallet 380 000.

• 65 % av dem som drikker smoothies gjør det fordi det smaker godt.

• 30 % av dem som drikker smoothies gjør det fordi det er sunt.

• Nesten 50 % av dem som lager smoothies foretrekker å tilsette yoghurt eller andre meieriprodukter i tillegg til frukt og bær.

• 85 % av unge i alderen 15-24 år har hørt om smoothies.

• 88 % i alderen 25-39 år har hørt om smoothies.

• Nesten 1 million av befolkningen i alderen 15-39 år har laget smoothies selv.

Pressemelding

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS