Ny menypris Ekse og Osa

Setter pris på en god meny

Stiftelsen Norsk Matkultur har innstiftet sin egen menypris som skal deles ut for første gang i år. Prisen går til et spisested som presenterer en gjennomarbeidet og salgsfremmende meny basert på norsk mat og norske råvarer.

Publisert

Asbjørn Ekse (til venstre) og Harald Osa setter pris på en god meny. De oppfordrer til å utnytte mulighetene for å styrke bedriftens identitet i menyen og dermed øke salget. (Foto: Unn Karin Olsen)

– Alle som er stolt av menyen sin og bruker den til å markedsføre norsk mat, oppfordres til å delta i konkurransen om Stiftelsen Norsk Matkulturs menypris, sier Harald Osa, som er daglig leder i Stiftelsen.

– Alt du trenger å gjøre er å sende to eksemplarer av menyen til oss innen 10. august. Vinneren offentliggjøres under Matkulturdagen i Oslo 12. oktober.

Fremme norsk matkultur

– Målet med prisen er å fremme norsk matkultur og norske råvarer og bidra til at menyarbeidet tas på alvor i reiselivet. Vi vet at det er mye som kan bli bedre, ikke minst når det gjelder menyspråket, fortsetter Osa.

– Prisen skal få fram de gode eksemplene og premiere de bedriftene som gjør en strålende jobb.

Ideen til prisen kom på Matkulturdagen i fjor, der Asbjørn Ekse, styreleder og tidligere daglig leder i W. Køltzow AS, snakket om alle mulighetene som ligger i menyen som salgsverktøy. Ekse har i en årrekke samlet på menyer. Som markedsfører lar han seg lett rive med når budskapet er godt presentert.

- Menyen er salgsmediet

– Jeg elsker å lese menyer, erklærer han.

– Menyen er selve salgsmediet, restaurantens visittkort, og potensialet for mersalg med en godt skrevet meny er stort, mener Ekse.

– Å fortelle en historie om den enkelte retten eller ganske enkelt fortelle hvor råvarene kommer fra styrker identiteten til restauranten, samtidig som det pirrer nysgjerrigheten hos gjesten, supplerer Osa.

Forståelig

Han er opptatt av at menyspråket må være forståelig for alle og etterlyser kreativitet i bruken av norske navn og begreper i menyene.

- Skal vi markedsføre norsk matkultur, må vi tørre å bruke norske ord heller enn ubegripelige faguttrykk. Jeg vet det er mange som tenker som meg og gleder meg til å se det gode arbeidet som gjøres rundt omkring i landet, sier Harald Osa.

Er du fornøyd med den menyen du har, send inn to eksemplarer til Stiftelsen Norsk Matkultur, Postboks 888 Sentrum, 0104 OSLO innen 10. august. Gjester kan også sende inn menyer som de har latt seg begeistre av.

Les mer på www.norskmatkultur.no

Kriterier:

1. Maten: Menyen skal enten være basert på lokale, regionale eller nasjonale retter og/eller tydelig fremme norske råvarer og matspesialiteter.

2. Språket: Presentasjonen skal være preget av god og riktig språkbruk med begreper og beskrivelser som de fleste norske gjester forstår. Tydelig identitet i valg av navn på rettene og fortellinger om hvor råvarer eller retter kommer fra vil bli vektlagt.

3. Helheten: Juryen skal vurdere totalinntrykket av menyen som salgsverktøy. Skaper menyen nysgjerrighet, assosiasjoner og bilder? Vekker den appetitten? Får du lyst til å prøve dette spisestedet når du leser menyen?

Pressemelding

"
Powered by Labrador CMS