Magnus Berglund Scandic handikapamb nett

Scandic-Berglund setter søkelys på de handikappede

Hver gang Scandic åpner nye hoteller kurses de ansatte i hvordan det er å være funkjonshemmet. Hvert kurs innledes med at deltakerne plasseres i rullestol slik at de på egen hånd skal oppleve hvordan det er å være handikappet.

Publisert

Magnus Berglund er handikapambassadør i Scandic. Det er også lagt merke til i USA. (Foto: Scandic)

For ti år siden fikk Magnus Berglund en ledd- og muskelsykdom som førte til at han måtte slutte som kokk hos Scandic. Siden den gang har han vært ansatt som hotellets handikapambassadør, og utformet hotellets nye ”tilgjengelige” hoteller.

Dobbeltrom på Scandic Oslo Airport. (Foto: Scandic)

I dag har hotellkjeden 93 punkter for tilgjengelighet de jobber med å etterleve.

Denne uka er Berglund i Norge i forbindelse med åpningen av det nye Scandic Oslo Airport på Gardermoen.

Universell utforming

– Universell utforming handler for Scandic om å behandle også handikappede som gjester, sier Berglund.

Han har vært Scandics ambassadør for funksjonshemmede siden 2003, og utarbeidet en 93-punkts tilgjengelighetsstandard (se noen av dem lenger ned i saken), som skal øke tilgjengeligheten for hotellets gjester.

Blant tiltakene finnes hev- og senkbar seng på rommene, vibrerende vekkerklokke med brannalarm og speil i riktig høyde, selv for den som bruker rullestol.

Søkelys på nedsatt funksjonsevne

Magnus Berglund.

Universell utforming handler om å bedre tilgjengeligheten for alle, med spesielt søkelys på dem med nedsatt funksjonsevne.

Dette inkluderer funksjonsnedsettelser knyttet til syn, hørsel, bevegelse, forståelse og følsomhet for miljøpåvirkning. Universell utforming motvirker diskriminering av personer med nedsatt funksjonsevne og gir bedre omgivelser for hele befolkningen.

Det er ikke bare i Norden at Magnus Berglunds arbeid er blitt lagt merke til. Nylig var han på CNN.

Ny plan- og bygningslov

Regjeringen har som visjon at hele Norge skal være universelt utformet innen 2025. 1. juli trer den nye plan- og bygningslov i kraft.

Den nye plan- og bygningsloven skal medvirke til at boliger og bygg skal være sikre, og hensynet til universell utforming, miljøvern og god kvalitet

Berglunds punkter

Her er 25 av 93 punkter (for øvrig, universell utforming handler ikke bare om tilpasning overfor handikappede). For eksempel har Scandic også kuttet all garnityr på mat som allergikere kan være sensitive for)

I resepsjonen

• Teleslynge i resepsjonen, merket med teleslyngesymbol.

• Teleslynge er en oppfinnelse som hjelper alle som bruker høreapparat.

• Sitteplasser og bord i nærheten av resepsjonen, slik at gjestene kan sitte.

• Minst 2 stokkholdere montert på resepsjonsdisken.

• En gjestedatamaskin som er tilgjengelig fra rullestol.

«Handikaprom»

• Hev- og senkbar seng.

• Telefon på nattbordet (hvor også fjernkontrollen ligger).

• Sengen er noe høyere enn i andre rom (minst 55 cm)

• Dørbredden inn til rommet og badet er minst 80 cm.

• Vibrerende vekkerklokke med brannalarm til utlån (med tydelig skilt om dette ved resepsjonsdisken).

• Knagger i forskjellige høyder, som kan nås fra rullestol.

Handikaptoaletter

• Alarm.

• Speil i riktig høyde, selv for den som bruker rullestol.

• Rekkverk på innsiden av døren, under dørhåndtaket, slik at man enkelt kan låse når man sitter i rullestol (burde være en selvfølge på alle hoteller, men er det ikke!).

• Håndklær tilgjengelige fra rullestol.

• Ingen eller lav dørstokk.

• Etgrepsbatteri eller automatisk vannkran.

• Vaskens minstehøyde er 78 cm, slik at man kommer inn under den med rullestol. Selvsagt er knagger, såpe og håndklær også tilgjengelige.

• Dopapir på armlenet.

Møtelokaler

• Vi låner ut teleslynger til møterommene våre.

• Dørene er minst 80 cm brede, slik at gjester med rullestol, krykker og rullator enkelt kommer inn.

• Det er minst ett møterom uten tepper.

• Scenen er tilgjengelig med rullestol.

• Lave dørstokker.

• Telefonene kan nås fra rullestol.

Hoteller bryr seg ikke

I følge plan- og bygningsloven skal alle hoteller i Norge ha minst 10 prosent rom som er tilpasset bevegelses- og orienteringshemmede. Det bryr hotelleierne seg lite om, ifølge en test magasinet Selvsagt! har gjort.

Magasinet har sjekket 25 tilfeldig valgte Thon- og Choice-hoteller. Minst 16 av dem bryter lovens regel fra 1997 om at ti prosent av rommene skal være brukbare for bevegelses- og orienteringshemmede.

”Hotelleiere og byggherrer ser ut til å gi blaffen i loven på dette punktet, og kommunene lukker øynene og ser en annen vei. Når Selvsagt! tar tak i saken, skylder alle på hverandre, og ingen er villige til å ta på seg ansvaret. Dette viser at lover i seg selv ikke er noen garanti for tilgjengelighet eller likestilling”, skriver Selvsagt!

Les hva magasinet Selvsagt! skriver om saken på sin nettside

"
Powered by Labrador CMS