Petter Nome (19)

- Reklameforbud for fall

Norske bryggerier tror hele det norske forbudet mot alkoholreklame står for fall dersom TV3 får lov til å sende alkoholreklame. EU har nå pålagt Norge å tillate alkoholreklame i TV-sendinger fra utlandet. Dermed kan TV3, som sender fra London, fritt få reklamere for alkohol.

Publisert

Petter Nome. (Foto: Morten Holt)

– Hvis det åpnes for alkoholreklame på TV3, må det føre til en total revurdering av reklameforbudet i Norge, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Norske myndigheter har fått klar beskjed fra EU om de i den nye EØS-avtalen ikke kan få unntak for alkoholreklame i TV-sendinger som tas inn fra utlandet, ifølge Aftenposten.

I dag er det totalforbud mot alkoholreklame i alle norske medier, men reklamen er bare et tastetrykk unna på internett.

– Med internett har reklameforbudet for lengst gått opp i limingen. Det er i hovedsak utenlandske produsenter av vin og brennevin som tjener på dette. Nordmenn drikker mer vin og sprit enn før, mens ølets andel har vært jevnt synkende siste ti år, sier Petter Nome.

Vil informere

Nome sier norske bryggerier ikke har ønsket å finne smutthull i loven, og de har sagt nei til å opprette servere i utlandet for å reklamere for produktene.

– Men hvis det åpnes for lovlig reklame på TV, har jeg vondt for å tro at norske produsenter vil overlate arenaen til Estrella, Erdinger og Budweisser.

I dag kan Vinmonopolet informere om sine produkter på internett, mens bryggeriene trues med dagbøter hvis de gjør det samme.

– En slik praksis kan umulig fortsette dersom det skal bli alkoholreklame på TV. Norske bryggerier ønsker å gi nøktern produktinformasjon på internett, adgang til produktinformasjon på plakater og i brosjyrer, og å kunne bruke bryggerilogo ved merking og markedsføring av alkoholfrie produkter, sier Nome.

Svakere drikke

Bryggeriforeningen mener myndighetene må vurdere om det norske totalforbudet for reklame av alkohol er gått ut på dato.

– Det er faktisk ingen forskning som tyder på at reklameforbudet påvirker totalkonsumet av alkohol. Derimot påvirker det valg av drikke, og sånn sett har reklameforbudet vært en fordel for de norske produsentene. De har beskyttet mot den tyngste utenlandske konkurransen, sier Petter Nome.

I dag er rundt 3000 norske arbeidsplasser knyttet opp til bryggeriene og ølproduksjon i Norge. Mange steder er bryggeriene lokale hjørnesteinsbedrifter.

– Norsk offisiell alkoholpolitikk skal styre drikkemønsteret i retning av drikker med mindre alkohol. Derfor er det et stort paradoks at importert vin og brennevin har fått stadig flere fordeler i form av liberalisert skjenkepolitikk, lavere avgifter og større rom for informasjon og reklame, sier Petter Nome.

Newswire

"
Powered by Labrador CMS