Prior logo

Prior taper markedsandeler

Privat kjøttbransje har tatt en stor bit av storkjøkkenmarkedet for hvitt kjøtt og har nå mer en halve markedet. For Prior er nedgangen dramatisk.

Publisert

Prior taper markedsandeler.

Prior taper markedsandeler i et voksende marked og har nå historiske under 50 prosent av markedet innen hotell, restaurant og kantiner. For Prior tar markedsandeler i et voksende markedet, noe som må svi for kjøttgiganten. Mens Prior i 2008 hadde en markedsandel på 57 prosent, viser 2009-tallet lavmålet 46,3 prosent.

Oversikten viser omsetning i private og offentlige storkjøkken, samt restauranter i perioden desember 2008 til desember 2009.

Mens Prior totalt solgte 1460 tonn hvitt kjøtt, solgte den private kjøttbransjen totalt 1694 tonn hvitt kjøtt.

Vinner: Ådne Espeland

Ådne Espeland er den totale vinneren av fjoråret, med en økning i volum på 67 prosent! Bedriften økte fra 410 tusen tonn til 685 tusen tonn. Dette ga også en økning i markedsandelene på 6,4 prosent.

- Jeg registrerer økningen, og gleder meg over resultatet – ikke bare for egen bedrift, men for hele den private kjøttbransjen, sier daglig leder Noralv Espeland.

Vestfold Fugl er blant vinnerne.

Også den største private leverandøren til restaurantmarkedet, Vestfold fugl, viser gode resultater med 39,3 prosents økning i volum.

Gledelig og forventet

- Gledelig for privat kjøttbransje som helhet, men egentlig som forventet. For denne tendensen har vi sett igjen i andre statistikker også; at den private kjøttbransjen er i frammarsj både i form av markedsandeler og volum, sier organisasjons- og kommunikasjonssjef i KLF, Hulda Tronstad Nydal.

Se flere tall her

Pressemelding

"
Powered by Labrador CMS