Peppes Pizza applikasjon for sine pizzabud

Pizzateknologi og justerbar majonestube fikk designpriser

Peppes Pizza har ved hjelp av en nyskapende iPhone-applikasjon effektivisert og forbedret sine pizzaleveranser, mens Kavlis justerbare tube har revolusjonert majonesmarkedet. Nå har begge blitt belønnet med Merket for god design.

Publisert

– Denne utmerkelsen henger høyt i Norge, og gis til bedrifter og designere som sammen har skapt nyskapende produkter, tjenester eller visuell kommunikasjon gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 17. mars i Oslo under Designdagen - et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd - der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

Giske: – Norge bør være fremst på design

Næringsminister Trond Giske var til stede under overrekkelsen. Han synes det er positivt at norske virksomheter som jobber strategisk med design løftes fram.

– Jeg tror det er viktig at vi forteller om suksesshistoriene, slik at de beste kan vise fram sine vellykkede resultater, mener Giske.

Næringsministeren påpeker at design blir stadig mer sentralt i de fleste næringer her til lands for å utvikle attraktive produkter og tjenester som kan konkurrere med utenlandske aktører.

– I et høykostland som Norge må vi være i fremste rekke når det gjelder design, fordi dette er et område hvor vi kan være konkurransedyktige selv med et høyt lønnsnivå. Vi vet at design blir stadig viktigere når forbrukeren skal ta en kjøpsbeslutning, sier Trond Giske.

Fra papir til iPhone

Peppes Pizza mottok Merket for god design for utviklingen av en mobilapplikasjon til alle sine sjåfører.(Foto: Jonas Båfjord Holten)

Peppes Pizza ønsket å effektivisere og kvalitetssikre leveransen av pizzaer kjørt til døra, derfor utviklet de i samarbeid med Logica Norge et nytt interaktivt system som gir sjåførene bedre kontroll over leveringene. – Vi har flyttet hele det papirbaserte ordresystemet til iPhone, og ser at dette er til stor hjelp for sjåførene våre, sier it-sjef Henry Karlsen i Peppes Pizza.

Han forteller at mobilapplikasjonen raskt har blitt en uunnværlig tjeneste for Peppes-sjåfører.

– Tjenesten gjør at rutinene er blitt bedre, at vi leverer mer effektivt og at alle sjåfører har bedre kontroll og stresser mindre på jobb, sier Karlsen.

Samtidig røper han at pizzaprodusenten planlegger å videreføre tjenesten til alle sine restauranter.

– I bedriftsmarkedet signerer kundene allerede på iPhone og har gitt tilbakemeldinger på at de synes dette er både spennende og intuitivt lagt opp. Derfor satser vi på å bygge ut systemet til alle våre restauranter i løpet av 2010, sier Karlsen.

Da vil restaurantkundene selv kunne plotte inn sin egen bestilling på servitørens iPhone. – Slik kan vi unngå misforståelser og blir enda mer effektive, sier Karlsen.

Skreddersydd majonestube

Gjennom brukerundersøkelser fant Kavli ut at majoneskundene ønsket seg emballasje som gjør det mulig å se innholdet i tuben, samt muligheten til å justere tykkelsen på majonesstrålen.

Kavli fikk Merket for god design for ny emballasjeløsning. (Foto: Jonas Båfjord Holten)

Dette dannet grunnlaget for utviklingen av en ren revolusjon på majonesfronten. – Det viktigste for oss å finne praktiske løsninger på våre kunders behov, sier markedsdirektør Lise Godfrey i Kavli.

I samarbeid med Edge Consulting og Strømme Throndsen Design designet Kavli den nye majonestuben.

– Den justerbare korken er uten tvil det mest unike ved produktet. Løsningen gir forbrukeren mulighet til å selv bestemme hvor tykk majonesstrålen skal være. I tillegg er tuben laget slik at det er mulig å se hvor mye majones det er igjen, sier markedsdirektøren i Kavli.

Spiser mer majones

Nyvinningen er blitt tatt imot med åpne armer av handelsstanden – til tross for at majonesmarkedet i Norge er ganske konservativt. Godfrey mener den nye majonestuben er et bevis på at det går an å finne uventede og gode løsninger på forbrukernes dagligdagse utfordringer.

– Design betyr mye for et produkts suksess, og vi merker at forbrukerne er begeistret over det nye produktet. Dette har igjen ført til at folk har kjøpt mer av vår majones, samtidig som vi også har bidratt til at det totale majonessalget har økt, sier Godfrey.

Merket for god design

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

Pressenytt

"
Powered by Labrador CMS