Pinnekjøtt

Pinnekjøttet øker mest

Pinnekjøttet er den julematen som har den største salgsøkningen i Norge. I løpet av de siste årene har den populære tradisjonsmaten økt med 10 prosent hvert år. Mens det norske folk i disse dager hamstrer billig svineribbe er det vestlendingenes favorittrett som vokser mest. Tall fra forrige julehandel viser at det ble solgt totalt 2000 tonn pinnekjøtt og dette er et tall som også i år ser ut til å øke.

Publisert

Pinnekjøtt. (Foto: Nortura)

- Pinnekjøtt er rett og slett blitt trendy i mange miljøer. I tillegg ser vi at tilbudet ut til forbruker blir stadig større med nisjeprodukter som eldhusrøkt pinnekjøtt som et godt eksempel, sier informasjonssjef i Nortura, Eli Strand.

Stor etterspørsel

Hos den tradisjonsrike pinnekjøttprodusenten i Evanger, som står bak merkevaren Eldhus, er de ikke overraska over at pinnekjøttet er i støtet.

- Vi har allerede solgt og levert fra oss alt pinnekjøttet vi har laga i år og må nok forberede oss på å produsere mer til neste år for å dekke etterspørselen, sier daglig leder Bente Jorunn Sundheim ved Nortura Evanger som presiserer at pinnekjøttet fra Eldhus fremdeles er til salgs ute i butikkene.

- For oss vestlendinger blir det ikke skikkelig jul uten pinnekjøttet og vi gleder oss over at flere nå har fått smaken på denne tradisjonsrike retten.

Statistikken viser også at vestlendingene fortsatt spiser dobbelt så mye pinnekjøtt pr innbygger som det Oslo-folk gjør.

Travelt på Tynset

Ved Nortura Tynset har de også merket seg økt interesse for pinnekjøtt. Her produseres det årlig 600 000 kilo pinnekjøtt noe som gjør dem til Norges største produsent.

- Vi har sett tendensen over flere år og kunne i år ha produsert mer hvis vi hadde hatt mer råstoff, sier fabrikksjef, Tor Inge Høistad.

Totalt sett blir det solgt rundt 2 000 000 kilo pinnekjøtt i julesesongen. Noe som gir retten en klar andreplass når det gjelder nordmenns valg av julemiddag. Så gjenstår det å gjøre opp status når årets sesong er over.

Nortura.no

"
Powered by Labrador CMS