NM maskinoppvask fagbrev.jpg

Ønsker fagbrev i maskinoppvask

Kursene innsiktet mot NM i maskinoppvask er et godt grunnlag å bygge videre på, til et kompetansegivende fagbrev etter paragraf 20-regelen. En høyverdig kompetanse trenges fordi medarbeiderne i oppvasken for å sikre hygienen i bedriften.

Publisert

Gyver løs på oppgaven med å arrangere NM i oppvask med friskt mot. Nærmest Steinar Stensson, i midten Bjørn Arild Eliassen – henholdsvis salgssjef kompetanse og teknisk sjef HRG i Lilleborg Profesjonell AS, med Arne Dalseng, daglig leder i BFSN, bak. (Foto: Odd H. Vanebo)

Over hele landet settes det nå i gang intensivkurs i maskinoppvask. Kursene vil gi deltakerne det minimum av kompetanse regelverket i den nye hygienepakka krever av medarbeidere i oppvasken.

Samtidig kvalifiserer de seg for å delta i NM i maskinoppvask, som blir et sentralt arrangement på Smak 2011 8.–11. februar, i regi av BFSN og Norges Varemesse, med Lilleborg Profesjonell AS som er arrangør.

Les også: Kapil Thavarajha vant NM i maskinoppvask 2009

Skal ha kompetanse

Medarbeiderne i oppvasken fyller en av de aller viktigste funksjonene i bedriften.

– Regelverket, som ligger i den såkalte ”hygienepakka”, krever at alle medarbeidere som jobber med hygiene, skal være kompetent for jobben, poengterer Arne Dalseng, daglig leder i Bransjeforening for Storkjøkkenleverandører i Norge (BFSN).

– Vi gir dem gjennom våre kurs den første formelle og praktiske kompetansen, med vitnemål etter gjennomført kurs, opplyser Bjørn Arild Eliassen, teknisk sjef HRG i Lilleborg Profesjonell AS.

Hever kompetanse og status

Formålet med NM i maskinoppvask er nettopp å heve både oppvaskmedarbeidernes kompetanse og statusen for en av de lavest estimerte arbeidsgruppene i norske storkjøkken, i tillegg til å fokusere på hygiene generelt. Eliassen fremholder at sosial status og funksjonens viktighet, er et eneste stort paradoks.

– Så dette er noe jeg brenner for, for det er så faglig urettferdig. Jeg har satt meg som mål at statusen skal heves til fortjent nivå, som ligger så høyt at de beste kokkene vil strekke seg etter det, spissformulerer han.

Ønsker du gratis nyhetsbrev fra Horecanytt.no. Klikk her

Skreddersydde kurs

Kursrekken Lilleborg Profesjonell AS nå tilbyr alle norske horecabedrifter, starter med en teoretisk del.

– Som for enkelte kan høres mer skremmende ut enn det er. 70 prosent av medarbeiderne i oppvasken er jo fremmedkulturelle og -språklige. Dét stiller helt spesielle krav til oss som kursutviklere og kursholdere. Vi mener vi har funnet en god praktisk løsning på denne utfordringen ved at den teoretiske innføringen foregår interaktivt på internett, basert på systemet EasyLearn. Det er skreddersydd og visuelt lagt opp, med et minimum av tekst, som gir en lystbetont kursopplevelse fordi det kan gjennomføres individuelt uten at medarbeideren forlate arbeidsstedet, sier Steinar Stensson, salgssjef kompetanse i Lilleborg Profesjonell AS.

Kvalifiserer seg for NM

Eliassen opplyser at anslagsvis 400 kurs vil bli gjennomført over hele landet i løpet av høsten. 2. del av kurset foregår bokstavelig på arbeidsplassen. – Ja, i oppvaskrom vi får låne rundt omkring. Det er bedriftene som betaler kursavgiften på 900 kroner, som vel å merke ikke gir noen profitt til Lilleborg, bare kostnadsdekning.

Alle som gjennomfører kurset, kvalifiserer seg for å delta i NM i maskinoppvask under SMAK 2011. Arbeidsgiverne bør benytte anledningen. Soria Moria hotell og konferansesenter gikk til topps i begge NM som er arrangert hittil. De to seirene har gitt oppvasken med den berømmelige ”skrubben” høy status internt. Ikke nok med det; topplasseringene har bidratt til å profilere Soria Moria som forbilledlig på mathygiene og matsikkerhet i hotell- og kurs/konferansemarkedet.

En rekke av BFSNs medlemmer har hengt seg på som medarrangører.

– Men vi trenger enda flere. Ekstra viktig er det nå å få med maskinleverandørene. Det dreier seg jo om et NM i maskinoppvask, sier Eliassen.

Fagbrev neste

- Er det ikke behov for ytterligere kompetanseoppbygging i oppvasken?

– Jo, så absolutt. Vi betrakter det som et lite gjennombrudd at Mattilsynet nå signaliserer forståelse for funksjonens enorme betydning for hygienen i det store og hele. Vi håper at horecabedriftene ser at de gjennom fagbrev i tillegg, har en unik mulighet til å påvirke lønnsomheten i egne foretak.

- Hvis det er krav til at kokker skal ha fagbrev, hvorfor skal ikke oppvaskeren ha fagbrev?

Les hele saken i Horeca nummer 5 2010

Bli abonnent på Horeca her

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS