Lerum-4-typer.jpg

Lerum fikk utmerkelse for syltetøysuksess

Saft- og syltetøyprodusenten Lerum redesignet sitt premiummerke og økte syltetøysalget med nesten 55 prosent. Nå har sogndalsbedriften mottatt utmerkelsen ”Design Effekt” på Næringslivsdagen 2010.

Publisert

– Lerum er et svært godt bevis på at strategisk designsatsing lønner seg, konstaterer prosjektleder Marte Grevsgard i Norsk Designråd. Foto: Erlend Sæteren

Det var billigkjeden Nille, saft- og syltetøyprodusenten Lerum og statseide Posten det sto imellom da prisen ”Design Effekt Grand Prix” skulle deles ut under Næringslivsdagen i Oslo onsdag 20. oktober.

Til slutt var det Nille som trakk det lengste strået, men Lerum slapp å reise tomhendte hjem til Sogndal. Saft- og syltetøyprodusenten mottok nemlig utmerkelsen ”Design Effekt” for sin strategiske og lønnsomme satsing på design.

– Lerum er et klassisk eksempel på hvordan strategisk designsatsing kan være med på å snu et negativt utgangspunkt og skape lønnsomhet, vinne markedsandeler og gjøre kundene fornøyde. Det er vanskelig å finne bedre grunner til å satse på design, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd. Hun er prosjektleder for Design Effekt, som har som formål å vise fram og hedre kommersielt lønnsomme norske designprosjekter.

Sliten bestemor

For noen år siden måtte saft- og syltetøyprodusenten Lerum erkjenne at premiumsmerket ”Bestemor Lerum” ikke solgte godt nok, på tross av stabil omsetning. Selskapet valgte derfor å redesigne produktet.

– Konkurrentene begynte å dra fra oss, og vi skjønte at vi kommuniserte feil til forbrukerne. Vi trengte en ekstrem forvandling. I tillegg til nytt design bestemte vi oss for å gjøre oppskriften på syltetøyet bedre, sier administrerende direktør Trine Lerum Hjellhaug.

Spiste syltetøyveksten

Relanseringen i september 2008 under navnet ”Lerums Utvalde” viste seg raskt å bli en suksess. Året etter hadde nyskapingen økt syltetøysalget med nesten 55 prosent i forhold til forgjengeren, og sto for hele 87 prosent av veksten i varegruppen syltetøy og marmelade.

Som fjerdegenerasjons etterkommer av grunnleggerne Kari og Nils H. Lerum var det viktig for Trine Lerum Hjellhaug at det nye designet viste fram selskapets verdier gjennom over 100 år. Likevel måtte store grep gjøres for å treffe nye kjøpere.

Inspirert av norgesglass

– Øyet smaker når kunden handler i butikken. Derfor ble det viktig med et tiltalende glass som skilte seg ut i mengden. Det gamle og karakteristiske norgesglasset ble brukt som utgangspunkt, i tillegg til at vi hentet fram min oldefars gamle signaturlogo fra 1928. Den gamle logoen er blitt et slags kvalitetssymbol som viser at vi går god for våre egne produkter, sier hun.

En del av medarbeiderne var skeptiske til de store endringene, men de fleste ble positivt overrasket da de så det relanserte produktet sin ferdige form. – Alle de gode tilbakemeldingene og sterke økonomiske resultater gir oss troen på at vi har truffet riktig, sier Lerum Hjellhaug.

Prisen Design Effekt Grand Prix ble for første gang delt ut i fjor. Da gikk den til fiskematprodusenten Lofotprodukt, som tredoblet omsetningen etter å ha redesignet merkevaren Lofoten.

(Pressenytt)

Dette er Design Effekt:* Tildeles designprosjekter der det er tydelig dokumentert årsak og virkning mellom design og prosjektets suksess.

* Arrangeres av Norsk Designråd, som har som formål å inspirere og bidra til at norsk næringsliv investerer i design i sin forretningsutvikling.

* I år mottok Norsk Designråd totalt 18 søknader. Av disse har juryen tildelt utmerkelsen ”Design Effekt” til 12 bedrifter. Nille, Lerum og Posten ble nominert til ”Design Effekt Grand Prix”, med Nille som årets vinner.

* Både ”Design Effekt” og ”Design Effekt Grand Prix” deles ut årlig under Næringslivsdagen.

* Årets jury ble ledet av Katinka von der Lippe (design- og R&D-sjef i Think), og består av Øyvind Lilaas (daglig leder i Lilaas AS), Sverre Høven (kommersiell direktør i Flytoget), Harald Barfod (markedsdirektør i Peppes Pizza), Jens Herman Ruge (seniorrådgiver i Patentstyret), Karen Onsager (informasjonsdirektør i Hafslund) og Hanne S. Alexandersen (markedsdirektør i Raise)

* Utmerkelsen er utviklet etter modell av Design Effectiveness Award (DEA).

* For mer informasjon om Design Effekt: http://www.norskdesign.no/design-effekt/category8008.html

"
Powered by Labrador CMS