kaffe-colourbox

Kaffepause løser problemer på arbeidsplassen

Kaffepausen er ikke bare en viktig del av avkoblingen fra jobben. Det er også en viktig del av selve jobben. Det viser en nordisk kaffestudie fra Nestlé Professional.

Publisert

Illustrasjonsbilde: Colourbox.com

I Norge drikker 82 prosent kaffe på jobben hver dag og av dem oppgir 47 prosent at de henter seg kaffe flere ganger i løpet av dagen, 82 prosent prater jobb i kaffepausene og mange kombinerer kaffe med problemløsning på arbeidsplassen.

Hele 52 prosent kjenner seg igjen i uttalelsen ” ”Vi tar en kopp kaffe og løser saken”.

Les også: Åtte av ti nordmenn drikker kaffe på jobben

Færre og kortere pauser

Sammenlignet med kaffestudien som Nestlé Professional gjennomførte i 2008 viser årets undersøkelse at trenden går mot noe færre og kortere kaffepauser og at stadig flere sjelden eller aldri tar felles kaffepause med kollegaer, men i stedet drikker mer kaffe på sin arbeidsplass og under møter.

"

Situasjonen ser lik ut i Sverige, Danmark og Finland. I Norge er det noen flere som tar kaffepause nå sammenlignet med for to år siden, samtidig som pausene har blitt kortere og andelen kaffepauser i samband med møter på jobben har økt.

Kaffepause kombinerer avkobling med kreativitet

Med kortere kaffepauser som i stor utstrekning kombineres med jobbsamtaler og problemløsning utvikles kaffepausenes tradisjonelle rolle som et pusterom fra arbeidsoppgavene til å bli en del av selve arbeidet. Samtidig som mange oppgir at kaffepausen er oppkvikkende (41 % i Sverige, 42 % i Danmark, 12 % i Norge og 33 % i Finland) .

- Vi vil oppmuntre firmaer til å holde fast ved tradisjon og invitere til en felles kaffepause fordi de ansatte opplever å føle seg mer opplagt og mer kreative etterpå. Her på kontoret har vi en felles kaffepause hver fredag og det er en hyggelig anledning for oss å møtes på tvers av avdelingsgrensene. Ofte blir vi inspirert og får jobbideèr av hverandre, så kaffepausen er både avkoblende og styrker vår kreativitet, sier Lise Duus Møller, nordisk produktsjef på Nestlé Professional.

Vet ikke noe om kaffen

Selv om de fleste i Norden tar en kaffepause på minst fem til ti minutter to ganger om dagen, oppgir mer enn halvparten at de ikke vet hvilken kaffe de serverer på jobben.

Mange kjenner ikke til hvem som er ansvarlig for innkjøp og en majoritet svarer at de ikke kan påvirke valget av kaffe (65 % i Sverige, 77 % i Danmark, 60 % i Norge og 69 % i Finland).

På spørsmål om hva som kan forbedres rundt kaffeserveringen oppgir mange at de vil ha bedre informasjon om kaffen, for eksempel om kaffens brenning og hvor den kommer fra (31 % i Sverige, 36 % i Danmark, 27 % i Norge og 42 % i Finland). I Norge ønsker man seg mer tilbehør for eksempel kaker (Norge 39 %, Finland 24 %, 23 % i Danmark og i Sverige 27 %).

Undersøkelsen

Studien er gjennomført i 2010 av firmaet Easy Research/Questback på oppdrag fra Nestlé Professional. Undersøkelsen er basert på 1200 intervjupersoner, med jevn fordeling mellom menn og kvinner i alderen 20 – 64 år i Sverige, Danmark, Norge og Finland.

Pressemelding

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS