Whisky Jim Murray

Jim Murray: Med whisky som karriere

Jim Murray reiser verden rundt, besøker destillerier, smaker på whisky og får attpåtil betalt for det. Han tråkker whisky-snobbene på tærne og elsker det.

Publisert

Whiskyeksperten Jim Murray på norgesbesøk.

Du kan vel kalle det en drømmejobb. I alle fall for veldig mange. Men samtidig må du huske på at jeg gikk fra å være journalist med god lønn i noen av de største avisene i England, til ingenting over natta. Overgangen fra en trygg tilværelse til å bli frilans whiskyskribent var smertefull, men den tvang meg til å skape mitt eget marked, sier Jim Murray.

Markedet har han skapt seg over hele verden. Murrays penn, sanser og kjærlighet for whisky, har tatt ham fra England til Tawian og fra San Francisco til Helsinki. Nå har turen kommet til Norge for første gang.

16 år som whiskyskribent

I Summit bar på Radisson Blu i Oslo, har norske whiskyentusiaster fra hotell og restaurantbransjen samlet seg for å smake på seks whiskyer sammen med den tidligere Fleet Street-journalisten.

Men for de av dere som er kommet hit for å bli fulle, er jeg lei meg for å informere at dere har kommet til feil sted. Det er bare å spytte ut. Skal du oppdage hva en whisky byr på, må sansene være skjerpet, sier Murray mens han nyter whiskyens aromaer sammen med utsikten av Norges hovedstad fra taket av Oslo.

Jim Murray har vært whiskyskribent på heltid i 16 år.

Etter 16 år som rendyrket whiskyskribent, har han ennå ikke latt seg mette verken av den brune drikken eller av reiseopplevelser.

Kombinasjonen er god, innrømmer Murray.

Whisky-bibel

Den engelske skribenten skrev sin første whiskybok Jim Murrays Irish Whiskey Almanac, i 1994. På de fem neste årene skrev han fem nye whiskybøker, før han i 2003 lanserte den første boken i serien som har blitt Murrays virkelige levebrød og varemerke Jim Murrays Whisky Bible.

Han gir nå ut en årlig utgave av whiskybibelen. I boken presenterer og rangerer den anerkjente skribenten over 4000 ulike whiskyer. Og for hver nye utgave, oppdaterer han innholdet med rundt 1000 nye vurderinger av whiskyer fra hele verden.

Jeg gjør dette the hard way. Jeg passer på å jobbe etter de samme etiske standardene jeg fulgte da jeg var journalist. Og selv om det sikkert hadde gagnet meg økonomisk, lar jeg ikke produsenter reklamere i boken min, Jeg er ærlig og upartisk i mine omtaler av whiskyene, sier Murray.

Opprør mot snobbene

Murray har blitt omtalt som whiskyskribentenes svar på den engelske fotballmanageren Brian Clough elsket og hatet og umulig å være likegyldig til.

Det er riktig at rangeringene og vurderingene mine skaper voldsomme følelser hos mange. Jeg tråkker mange store egoer på tærne, og det liker de ikke, sier Murray, som det er behov for noen som gir whiskysnobbene motstand.

Jim Murray trekker fram blendwhiskyen Ballantines Finest

Alt snakket om single malt-ditt og single malt-datt, er jeg ikke med på. Det har gått over i snobberi. En fantastisk whisky er en fantastisk whisky, uavhengig av om den er irsk, skotsk, asiatisk, en blend, en single malt eller en bourbon, sier Murray.

Trekker frem Ballantines

Han trekker fram blendwhiskyene Ballantines Finest og Ballantines 17 year old som gode eksempler på to blended whiskyer han setter svært høyt uavhengig av hvilke whiskyer han måler dem mot.

For andre året på rad har han kåret Ballantines Finest til Årets standard blend, mens Ballantines 17 year old fikk tittelen Årets blend i 2010-utgaven av whiskybibelen.

Ballantines Master Blender, Sandy Hyslop, er kanskje den beste i sitt fag i verden i dag, sier Murray.

Les hele saken i Horeca nummer 4 2010

Bli abonnent på Horeca her

"
Powered by Labrador CMS