Kon Tiki Foods1

Fra pampas til panne

Ferske fileter fra kjøttfe, rett fra pampasen til norske restauranter. Kon Tiki Foods i Larvik driver langsiktig merkevarebygging på søramerikansk kjøtt.

Publisert

Morten Fredriksen (til venstre) og Vidar Eriksen driver langsiktig merkevarebygging med kjøttet sitt. (Foto: Georg Mathisen)

– Jeg har tro på at det er en viktig del av markedet som er opptatt av kvalitet, sier Morten Fredriksen. Han er styreleder i Kon Tiki Foods, som nå satser stort i norske restauranter med merket Naturkött. Ferskt storfekjøtt fra pampasen i Uruguay, Brasil og Argentina er det siste tilskuddet til sortimentet.

Kjøttfe uten kraftfôr

– Dette er kjøtt fra kjøttfe – Hereford og Angus – som har gått ute hele året og spist frisk gress og drukket rent vann, forteller daglig leder Eivind Wang. Han sammenligner kjøttet med vin: Jordsmonn og næring gjør at gjesten skal kunne smake forskjellen.

– Kvaliteten på dette kjøttet er veldig god. Dessuten er den jevnt bra hele veien. Vi opplever ofte at entrecôte, for eksempel, svinger veldig i kvalitet. Men her er vi trygge på at det er bra, og at det er jevnt bra hver gang, reklamerer salgssjef Vidar Eriksen.

– Flere og flere er ute og reiser og prøver forskjellig mat, og mange har spist på søramerikanske biffrestauranter. Hvorfor skulle de ikke få dette kjøttet på restaurant når de er tilbake i Norge? spør han.

Null stress

– Dette er et produkt det går an for restauranter å profilere seg på, supplerer Egil A. Johannessen. Han eier Kon Tiki Foods og søsterselskapet Frysekompaniet. – Vi ser gjerne at det står på menyen at det er pampas-kjøtt som serveres, sier han, og understreker muligheten det gir til å fortelle historien bak måltidet.

Kon Tiki-eier Egil A. Johannesen har tro på ferskt kjøtt fra pampasen.(Foto: Georg Mathisen)

– Her er det også strengt regulert hvordan dyrene har hatt det. Fôringsstasjoner aksepteres for eksempel ikke, og de har hatt god plass å boltre seg på og levd uten stress, understreker Johannessen. Dyrene skal være minst 24 måneder gamle.

Det søramerikanske kjøttet starter i Norge med det som han kaller «noen baklengsmål». Det vil si en toll på 119 kroner kiloen.

– Det setter litt begrensninger på utvalget, konstaterer Morten Fredriksen. Med det tillegget til kiloprisen er det ikke spesielt aktuelt å importere de billigere stykningsdelene.

Jungeltelegraf

De første pakkene med pampas-kjøtt kom til Norge i fjor.

– Vi kom inn på Brobekk Storcash med et veldig lite volum i september. Restaurantene i Oslo har vært veldig godt fornøyde, sier Vidar Eriksen. Han og kollegene roser også samarbeidet med de lokale restaurantene i Larvik, som gjerne stiller opp og tester nye produkter.

Slik eksponeres de ferske Naturkött-produktene på Brobekk Storcash i Oslo.

Stoler på jungeltelegrafen

Nå er kjøttet inne med skikkelig eksponering i Oslo og Bergen, og på vei ut i resten av landet. Men det finnes ikke penger til de store reklamekampanjene. Derfor stoler leverandøren på jungeltelegrafen og å lære opp kjøkkensjefene.

– Dette er jo nytt i Norge. Men kokken som setter sin ære i faget og produktene, tror jeg at gjerne vil tilby det, sier Morten Fredriksen. – Vi har kokker på besøk for å fortelle om kjøttet, og mye av det vi gjør, går på å informere om hva det faktisk er.

Les resten av saken i Horeca nummer 3 2010

Bli abonnent på Horeca nå

"
Powered by Labrador CMS