Kristen A Hovland Nordensjef Nespresso

Filterkaffen taper terreng

Nordmenn får stadig mer kontinentale kaffevaner. Nå ønsker vi gourmetkaffe hjemme, og det er særlig de unge som velger bort filterkaffen.

Publisert

Kristen A. Hovland, Nordensjef i Nespresso. (Foto: Nespresso)

Åtte av ti nordmenn drikker kaffe og blant kaffedrikkende nordmenn oppgir sju av ti at de konsumerer filterkaffe. Men kun en av to faktisk foretrekker filterkaffe fra trakteren. Det viser en omfattende kaffeundersøkelse blant 1000 nordmenn gjennomført av analysebyrået YouGov på vegne av Nespresso.

Taper blant de unge

Det er særlig blant de unge at filterkaffen taper terreng. Kun fire av ti av de under 35år oppgir at de foretrekker filterkaffe. Preferansen for filterkaffe er lavest i hovedstadsområdet hvor to av tre oppgir at de ikke foretrekker filterkaffe.

– Kafékulturen har vokst sterkt her i landet de siste 10-15 årene, men det er ikke lenger bare på kafé og restaurant at ungdom og de unge voksne velger mer kontinentalt enn sine foreldre og besteforeldre. Undersøkelsen viser at flere og flere ønsker den samme gode kaffen som de får på kaffebarene, hjemme, sier Nordensjef for Nespresso, Kristen A. Hovland.

Endringen størst blant de unge

Mens 71 prosent i aldersgruppen over 55 år drikker filterkaffe hjemme, svarer så mange som 18 prosent færre av de mellom 18 og 34 år det samme.

Filterkaffen taper andeler til både kapselbasert kaffe, presskannekaffe og melkebaserte kaffedrikker, som er vanligere blant de under 35 år sammenlignet med de over 35.

Kristen A. Hovland tror en av hovedårsakene til at filterkaffen taper terreng blant nordmenn, er at det blir stadig enklere å lage kvalitetskaffe på sitt eget kjøkken.

– Tidligere måtte du ha avanserte kaffemaskiner for å få kaffebar-følelsen hjem til deg. Det var tidkrevende og vanskelig. Men med kapselmaskinene, har det blitt svært enkelt å lage god kvalitetskaffe på kjøkkendisken. En kapsel og et tastetrykk er nok, sier Hovland.

Kapselmarkedet vokser

Nespresso, som er ledende på det norske kapselmarkedet, har hatt en svært god utvikling etter at de inntok det norske markedet for syv år siden.

Hvert år har salget av maskinene deres økt med over 100 prosent, og også i fjor opplevde Nespresso en sterk vekst i markedet. Det er ingenting som tyder på at veksten vil flate ut.

– Kaffevanene til nordmenn er i endring, og vi er helt i starten av utviklingen. Våre estimater er at det kan selges nærmere 50 000 kapselbaserte kaffemaskiner i løpet av 2010 og at andelen av kapselbaserte kaffemaskiner kan utgjøre så mye som 40 prosent av totalmarkedet innen tre-fire år, sier Hovland.

I følge undersøkelsen oppgir kun fire av ti at de vil kjøpe filterkaffemaskin neste gang de kjøper kaffemaskin.

Noen andre funn fra undersøkelsen:

· Åtte av ti nordmenn drikker kaffe.

· Det er like mange kvinner som menn som drikker kaffe og i snitt drikker vi 4,7 kopper kaffe daglig.

· Menn drikker 5,3 kopper hver dag, mens kvinner nøyer seg med 4,1 kopper daglig.

· Det drikkes mye kaffe over hele landet, men aller mest kaffe drikkes det i våre fem nordligste fylker. Fra trøndelagsfylkene i Midt-Norge, til Nordland, Troms og Finnmark drikker totalt 84 prosent kaffe. Lavest andel av kaffedrikkende nordmenn finner vi på Vestlandet, der 75 prosent drikker kaffe.

· Jo eldre vi er, jo mer kaffe drikker vi. I aldersgruppen 55+ drikker 84 prosent kaffe, mens 72 prosent i aldersgruppen mellom 18 og 34 år drikker kaffe. I aldersgruppen 35 til 54 år er det 79 prosent som drikker kaffe.

· I Oslo og Akershus drikkes det i snitt 4 kopper om dagen, og 1 av 2 (53 prosent) drikker tre kopper eller mindre kaffe daglig.

· På Vestlandet drikkes det i snitt mest kaffe med 5 kopper daglig, 1 av 2 (49 %) drikker her 5 kopper eller mer daglig.

· 1 av 4 (24 %) på Sørlandet drikker 8 kopper kaffe eller mer daglig, snittet i landsdelen er på 4,8 kopper daglig.

· I Midt- og Nord Norge drikker 1 av 2 (49 %) fem kopper kaffe eller mer daglig, snittet i landsdelen er på 4, 8 kopper og 1 av 3 (27 %) drikker seks kopper eller flere daglig.

· Kun 4 av 10 oppgir at de vil kjøpe filterkaffemaskin neste gang de skal kjøpe kaffemaskin, blant de under 35 år oppgir 27 % det samme.

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS