benogjerryis

De store går for Fairtrade, nå også Ben & Jerry`s

Hva har Starbucks, Cadbury, Nestlé og Ben & Jerry`s til felles? Jo, i tillegg til at de er store og kjente merkevarehus, har alle den siste tiden gått over til å Fairtrade-merke sine flaggskip. Sist ute er iskremprodusenten Ben & Jerry`s, som nå går 100 % for Fairtrade.

Publisert

Nå også som Fairtrade. (Pressefoto)

Iskremelskere i Norge og verden over vil kunne kose seg ekstra med iskremer som Cookie Dough, Chunky Monkey og Chocolate Fudge Brownie med vissheten om at de ved å spise den er med på å bidra til bedre arbeids- og levekår for over 24 000 bønder og arbeidere i utviklingsland.

Gode historier

- Ben & Jerry`s kan nå tilby produkter som i tillegg til å gi forbrukerne en utsøkt smaksopplevelse, også skaper gode historier for dem som dyrker råvarene. Dette gir iskremen deres en merverdi som Fairtrade Norge tror er til inspirasjon for både iselskere, bønder og arbeidere i Sør og andre merkevareleverandører i det norske markedet, sier daglig leder i Fairtrade Max Havelaar Norge, Erik Hager. De siste månedene har flere store merkevarehus annonsert at bestselgende produkter går over til å inneholde Fairtrade-sertifiserte ingredienser og dermed kan smykke seg med Fairtrade-merket. Først kom meldingen om at det britiske sjokoladehuset Cadbury lanserte sin bestselger Dairy Milk som Fairtrade-merket. Deretter annonserte kaffegiganten Starbucks at all espresso-kaffe de bruker i Europa skal være Fairtrade-merket innen mars i år. På nyåret ble Nestlés sjokolade Kit Kat lansert som Fairtrade-merket, noe som betyr at ca. 10 000 kakaobønder på Elfenbenskysten nyter godt av fordelene ved Fairtrade-handel. Sist ut er iskremprodusenten Ben & Jerry`s, som nå annonserer at alle deres iskremer kommer til å bli Fairtrade-merket! - At nordmenn nå kan spise is som også gir god samvittighet tror jeg er noe de setter pris på, og ingen ting er bedre enn at isen fra Ben & Jerry`s nå både smaker godt og gjør godt, sier Julie Haug, produktansvarlig for Ben & Jerry`s i Norge.

Kommer 24 000 bønder til gode

Ben & Jerry`s overgang til 100 % Fairtrade-merket iskrem innebærer at alle ingredienser som kan være Fairtrade-merket, kommer til å være det. Dermed får over 24 000 småbønder i Fairtrade-sertifiserte kooperativer i fattige land bedre arbeids- og levekår gjennom rettferdig betaling for råvarer som bananer, nøtter, kakao, sukker og vanilje. Overgangen skjer fortløpende; innen utgangen av 2011 kommer all Ben & Jerry`s-is på det europeiske markedet til å være Fairtrade-merket, og innen utgangen av 2013 kommer endringen til å være gjennomført globalt.

Den første Fairtrade-merkede iskremen fra Ben & Jerry`s så dagens lys i 2006. Ben & Jerry`s ble lansert i Norge i 2008, og har siden da hatt to Fairtrade-merkede varianter på markedet: Chunky Monkey og Vanilla Toffee Crunch. I år vil de lansere to helt nye Fairtrade-merkede smaksvarianter, i tillegg til at to av bestselgerne, Chocolate Fudge Brownie og Phish Food, også kommer til å bære Fairtrade-merket.

Bedriftseventyr

I 1978 åpnet barndomsvennene Ben Cohen og Jerry Greenfield sin første isbar i en nedlagt bensinstasjon i Vermont, USA. Ben & Jerry`s selges i dag i over 30 land, og ble lansert i Norge i 2008. I dag får du Ben & Jerry`s mange smaksvarianter hos Deli de Luca, 7-Eleven, Centra, Ultra og en del utvalgte Meny-butikker.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS