Coca-Cola logo

Coca Cola fortsatt på topp

Coca Cola troner som ventet øverst. "The 100 Best Global Brands" er en rapport som årlig gis ut av konsulentselskapet Interbrands. Kjente merkevarer i horecaverdenen er godt representert.

Publisert

Coca-Cola på førsteplass.

Ikke overraskende er det Coca Cola som troner på toppen av listen, fulgt av IBM og Microsoft. Vi finner McDonalds på sjetteplass.

McDonalds på sjetteplass.

– Blant merkenavn som er å finne på topplisten, gjenkjenner vi også en rekke kjente andre elementer i den norske horeca- og dagligvareverden: Heinz og Corona Extra, sier Simen E. Haugberg i Haugen-Gruppen i en pressemelding.

Måler styrken

Interbrands måler merkenavnets styrke, rolle og økonomiske resultater.

Det er også krav om vesentlig andel eksport fra produksjonslandet, samt spredning av distribusjon til et vidt spekter av land.

Heinz høyt oppe blant matvarene

Innenfor kategorien ”Fast Mooving Consumer Goods” (FMCG) er Gilette plassert høyest. De viktigste merkenavn blant matvarene innen FMCG er imidlertid Kellogs, tett fulgt av Heinz Ketchup.

I begrunnelsen heter det at Heinz innehar en sterk personlighet, til tross for en relativt omfattende designendring det siste året. Imidlertid har Heinz beholdt flaske og forpakning, noe som demonstrerer konsistens. Dette er noe Heinz verdsetter høyt for sitt merkenavn og for sine produkter, og som fremheves som positivt. Heinz har også mottatt en rekke viktige priser, deriblant PR News sin pris for ”Best Corporate Social Responsibility 2010”

Topp-3, matvarer innenfor gruppen Fast Mooving Consumer Goods: 1) Kellogs 2) Heinz 3) Nestle

Corona verdens nest viktigste øl

For første gang er Corona Extra inne på listen over verdens viktigste merkenavn. Kun verdens største ølmerke, Budweiser, har gitt selskap til Corona Extra.

Budweiser er det andre merkenavnet på topp 100-listen.

Fem alkoholmerker

De tre øvrige alkoholmerkenavn på listen er Jack Daniels, Moët & Chandon og Smirnoff.

I begrunnelsen vises det til jobben Corona Extra har gjort for å kommunisere sin ”Live in the moment”-filosofi. Corona Extras posisjonering er tydelig gjennom limebåt i flaskehalsen, samt den klare sommer-profilen som kommuniseres.

I Norge er Corona Extra har populariteten har mangedoblet seg de siste fem årene!

– Merkevarebevisstheten hos forbrukerne har vært klar, og økende. Det er tydelig å se at norske forbrukere er mer opptatt av hvilken merkevare de ønsker å bli forbundet med, også ved valget av ølmerke. sier Simen Eivindson Haugberg, kategorisjef i Haugen-Gruppen Storkjøkken.

Topp-2 ølmerker innenfor gruppen Alkohol. 1) Budweiser 2) Corona Extra. Kun 2 ølmerker var kvalifisert til Topp 100-listen)

Topplisten – The 100 Best Global Brands 2010

1) Coca Cola

2) IBM

3) Microsoft

4) Google

5) GE

6) McDonalds

7) Intel

8) Nokia

9) Disney

10) HP

11) Toyota

12) Mercedes – Benz

Pressemelding

Powered by Labrador CMS