Carsten-Johansen

Bocata i pluss

Bocata Food Factory & Coffee Bar eksponerer seg med som "Always Fresh". Nå går kjeden, som får forsyninger fra egen "Food Factory" tre ganger daglig, også i pluss.

Publisert

Carsten Johansen finner seg vel til rette i Bocata-sofaen. (Foto: Odd H. Vanebo)

Det skriver bladet FastFood i sin siste utgave, som nå er under distribusjon. I internasjonal fagterminologi inngår Bocata i et konsept som benevnes "Fresh and Fast Casual".

Trendanalytikeren Mike Hohnen postulerer av "Fast Casual" er morgendagens vinner: Friske og enkle retter basert på ferske, høykvalitets råvarer. Smaksretningen er Middelhavet eller asiatisk. I USA er «Fast Casual» den kategorien som øker mest: hurtigmat som ikke er usunn. Ønsket om frigjøring går på at maten skal være kjapp, enkel og tilgjengelig, men den skal også være så god at den nytes.

’Healthy Choice’

Bocata-ledelsen kjenner seg igjen i postulatet:

– Det mest gjennomgripende nye vi har gjort med Bocata det siste året, er enda sterkere differensiering av sortimentet, som i større grad er tilpasset årstidene. Ny ledetråd for morgendagens sortiment og menyer blir "healthy choice", sier Morten Wrangell Solskjær, som har overordnet økonomiansvarlig både for NCC og Bocata.

En sunnere menyprofil innebærer mer frukt og bær, smoothies og flere eksotiske juicer.

– Vi har inngått avtale med Superfruits AS (SmoothiXchange), som importerer juicer, Acai, Goji-bær og andre sunne produkter fortrinnsvis fra Sør-Amerika, og vil i løpet av høsten lansert i Bocata. Dette har vi stor tro på; det vil hjelpe oss til å ligge i forkant av trender og forbruksendringer, sier Solskjær.

Gjennombruddsår

2010 ser altså ut til å bli det store gjennombruddsåret, med en samlet omsetning på 27 millioner kroner, og Solskjær gir følgende statusrapport for de fire Bocata-cafeene (forventet omsetning 2010 i parentes):

Bocata Paleet med Bali Café (8 mill.) driver klart lønnsomt. Her har vi nå 200 plasser der kunden nyter komfort og service som i en god restaurant.

Daglig leder medeier (49 prosent) i Bocata Paleet AS, Lars Harald Riiber, sier at det har vært en liten omsetningssvikt hittil i år sammenliknet med 2009. – Men ikke katastrofal. Sommeren er dårlig for oss, spesielt når det er varmt. Så jeg er en av dem som gjerne ser at det regner midt på sommeren, smiler han.

75 prosent av omsetningen kommer fra Bocata, 25 prosent fra Bali Café. – Det er også et speilbilde av antall sitteplasser i de to cafeene. Som vanlig setter jeg min lit til siste kvartal. Det er toppsesongen for Bocata Paleet, som avgjør både topp- og bunnlinje, sier Lars Harald Riiber.

Bocata Stortingsgaten (8 mill) er stabilt lønnsomt, men har i større grad enn de andre utsalgene merket den mye omtalte finanskrisen. Grunnen skyldes nok beliggenhet og kundemiks.

Bocata Byporten (6 mill.) har resultatforbedret seg med 1,5 millioner på tre år, så daglig leder Cati Petriu har all grunn til å glede seg over utviklingen.

Bocata Skøyen (4,5 mill.) har vært tung å få lønnsom. Her har omsetningsveksten vært mindre enn forventet siden åpningen høsten 2008, men vil i 2010 gå i break-even. Stor uteservering og mange incentiv i sommermånedene redder resultatet for 2010.

Utsalget er innsiktet mot travle mennesker som søker god, sunn og fristende mat og drikke raskt og effektivt. Fristelsene står i kø i våre ”grab and go-skap”.

Leveres fersklaget

– Vårt store konkurransefortrinn er ekstremt høy kvalitet på maten, som leveres fersklaget fra vårt eget cateringkjøkken og konditori på Østerås, utkjørt i egne kjølebiler like før rettene settes på menyen hver dag. Bare anretning og oppvarming skjer i Bocata-kjøkkenet. Fatene med tapas, sandwicher og påsmurt samt kaker, er praktisk og logistisk innrettet slik at de kan settes rett i disken, forklarer daglig leder Carsten Johansen.

– Det store clouet er naturligvis at ”asiatiskinspirert” er fullt berettiget: Sushi og maki leveres av Nodee Asian Cooking leverer, Dinner Bar og Restaurant de asiatiske varmrettene.

Intens konseptutvikling

– Vi har jobbet intenst med Bocata-konseptet de siste par årene, opplyser Johansen. Det gjelder både grunnkonseptet, som ligger i bunnen på alle fire cafeene og på hvert enkelt sted. Vi vil selvfølgelig ha mest mulig systemdrift, men har åpnet for individuell tilpasning av hver enkelt Bocata, alt etter lokalt marked. To er kjøpesentercafeer, men i så vidt forskjellige kjøpesentre at de profilerer seg ulikt: Paleet på Karl Johan er innsiktet mot en litt mer eksklusiv kundegruppe enn Byporten, som er mer folkelig og dessuten trafikknutepunkt.

– Stortingsgaten og Karenslyst Allé på Skøyen er mer typiske lunsjrestauranter som betjener respektive kvartaler i byen.

– Vårt store konkurransefortrinn, er vår egen ’Food Factory’ som leverer både den kalde og varme maten, med distribusjon opptil tre ganger daglig. Derfor kunne vi også fjerne smøredisken både på Byporten og Stortingsgaten og oppnå en stor rasjonaliseringsgevinst! På Byporten lansert vi i fjor høst tapas, som slo godt an, opplyser Carsten Johansen.

"

Bocata Skøyen har mye godt å by på, og er nå også på rett vei. (Foto: Odd H. Vanebo)

Powered by Labrador CMS