Hard Days Night Hotel Mike Dewey7

Beatles i alle kanaler

Tema- og nisjehoteller blir en trend i fremtiden. I Liverpool har ideen om et Beatles-hotell florert i mange år. I 2008 var Hard Days Night Hotel en realitet.

Publisert

Mike Dewey er hotelldirektør på Hard Days Night Hotel. (Foto: Morten Holt)

– Den originale ideen om et Beatles-hotell i Liverpool dukket opp allerede 80-tallet, men det var først i 2005, da nye eiere overtok et ærverdig bygg fra 1884 (Central Buildings) midt i sentrum, at planene ble iverksatt, forteller administrerende direktør for Hard Days Night Hotel, Mike Dewey.

Hard Days Night Hotel i Liverpool. (Foto: Morten Holt)

Hotellet ligger midt i smørøyet i Liverpool, og bare ett minutts gange fra Matthew Street og The Cavern Club, der The Beatles slo gjennom.

Det store nye kjøpesenteranlegget Liverpool One ligger også bare et par minutter unna, og det er heller ikke langt til det velkjente havneområdet Albert Dock.

Nærmere 200 millioner kroner

Fra Lennon-suiten på Hard Days Night Hotel.

20 millioner pund, eller et sted mellom 180 og 200 millioner norske kroner, er investert i hotellet, som har lagt seg helt i den øvre prisklasse i Beatles- og fotballbyen nordvest i England.

- Vi ønsker å være det mest eksklusive hotellet i Liverpool, sier Mike Dewey, som er hotelldirektør på Hard Days Night Hotel. (Foto: Morten Holt)

– Vi har som mål å være det mest eksklusive og det mest attraktive hotellet i byen, og er ute etter turistene som ønsker noe ekstra, presiserer Dewey.

Ikke langt unna ligger Hilton, som regnes som den største konkurrenten i det øvre prissegmentet.

Beatles i alle kanaler

Hvert eneste rom og alle fellesarealer er prydet med Beatles-bilder, -statuer og -effekter. I resepsjonen henger notearkene i taket, og ut gjennom høyttalerne i hele hotellet høres hele tiden velkjente melodier.

Når du kommer inn på rommet møtes du av musikk – låten Hard Days Night selvfølgelig.

Fra McCartney-suiten på Hard Days Night Hotel.

– På alle soverom er det et eller flere bilder av medlemmene i bandet. Noe er kjøpt, noe er samlet, forklarer hotelldirektøren.

80 prosent belegg

Så langt er han fornøyd med responsen på sitt eget hotell. Med et belegg på drøye 80 prosent siden åpningen ser han lyst på fremtiden for hotellet.

Fra rommet Wings på Hard Days Night Hotel. (Foto: Morten Holt)

– Vi er fornøyd med belegget og responsen med tanke på verdensøkonomien. Publisiteten var stor verden rundt etter åpningen, og det har hjulpet oss i startfasen, påpeker Dewey.

– Noen måneder har vært langt bedre enn forventet, som for eksempel oktober 2009, mens andre, som for eksempel juni, har vært skuffende, legger han til.

Beatles-navn

– Hvorfor akkurat navnet Hard Days Night Hotel?

Fra resepsjonsområdet der notearkene henger i taket. (Foto; Mattis Holt)

– Det var uten tvil det mest egnede navnet av Beatles-titlene for et hotell – blant alle kjente Beatles-låtene, svarer Dewey.

I tillegg til hotellnavnet, er også andre fasiliteter på hotellet oppkalt etter folk med Beatles-relasjoner, som for eksempel Blakes Restaurant. Oppkalt etter Sir Peter Blake, som designet coveret på albumet Sergeant Pepper.

PS! Også Abba har fått sitt "eget hotell". I Tyskland er nemlig Abba Berlin Hotel åpnet med 216 rom og Abba-musikk i høytalerne hotellet rundt.

Les hele saken og se flere bilder i Horeca nummer 2 2010.

Bli abonnent på Horeca her

"
Powered by Labrador CMS