Eidfjord Hardanger cruise
Eidfjord Hardanger cruise

Hardanger ble cruisevinneren i 2010

Hardanger er den store cruisevinneren i 2010. Antall passasjerer ble hele 104 prosent høyere enn i fjor. Tettere samarbeid mellom de fire cruisehavnene Eidfjord, Ulvik, Jondal og Rosendal har ført til rekordvekst. Nest størst cruisevekst denne sesongen har destinasjonen Molde og Åndalsnes med 29.9 prosent flere gjester enn i fjor.

Publisert

Hardanger og Eidfjord ble årets store cruisevinner. Her ligger et cruisskip til kai, like ved Quality-hotellet i bygda. Bildet er tatt fra Øktanuten. (Foto: Marit Stadheim Boor)

Årets cruisesesong i Norge er over. 1 827 280 cruiseturister besøkte norske havner i år. Det er en økning på 7,1 prosent fra 2009.

Cruise Norway AS, som markedsfører Norge som cruisedestinasjon, melder at sesongen målt i antall anløp til Norge ble bedre enn ventet, mens antall turister ikke økte så mye som prognosen tilsa.

– Norske havner har hatt 1647 cruiseanløp i år, fordelt fra mars måned til september, mens prognosen fra februar i år var på 1560. En økning på 87 anløp betyr en økning på 5,5 prosent, sier direktør i Cruise Norway AS, Wenche Nygård Eeg til Nationen.

Eidfjord og Hardanger

"

Fra Eidfjord i Hardanger. (Foto: Hordaland Fylkeskommune)

Nylig forlot sesongens siste cruiseskip Eidfjord. Den vesle bygda innerst i ved fjorden kan se tilbake på en eventyrlig sesong. Av 79 cruiseskip som har besøkt Hardanger i vår, sommer og høst, har hele 50 skip med til sammen mer enn 55 000 passasjerer besøkt bygda, som har 956 fastboende, melder avisen.

— Vi er kjempefornøyde med årets sesong. Tettere samarbeid mellom de fire cruisehavnene Eidfjord, Ulvik, Jondal og Rosendal har ført til rekordvekst, sier daglig leder for destinasjon Eidfjord, Marit Stadheim Boor.

Quality-hotellet i Eidfjord drar veksler på den økende cruisetrafikken til Eidfjord. (Foto: Morten Holt)

Kafeer, butikker og hotell i bygda har også betydelige inntekter fra cruisetrafikken.

Molde/Åndalsnes ble toer

Nest størst cruisevekst denne sesongen har destinasjonen Molde og Åndalsnes med 29.9 prosent flere gjester enn i fjor.

– Samlet markedsføring gjennom det nye selskapet Cruisedestinasjon Molde og Åndalsnes, der 20 bedrifter er med, forklarer noe av veksten, sier Kjell Gjerde som er reiselivssjef i Destinasjon Molde og Romsdal til Nationen.

Storbritannia og USA

Norges største marked er fortsatt Storbritannia og Tyskland. Ifølge Nygård Eeg er Norge den ledende cruisedestinasjonen i Nord-Europa, og nummer fem i Europa med en markedsandel på sju prosent.

Prognosen for 2011 er så langt 1679 innmeldte cruiseanløp. Det er først og fremst de store cruisehavnene i Sør-Norge som ser ut til å få størst økning neste år. Bergen får 265 anløp, Oslo 179, Geiranger 168, Stavanger 125 og Flåm 133 anløp.

– Nordnorske havner ser ut til å få en nedgang i anløp på rundt 10 prosent neste år, der den største nedgangen blir Nordkapp. Alta øker derimot fra 5 anløp i år til 18 neste år, sier Nygård Eeg, som understreker at det anmeldes cruiseanløp helt fram til neste sommer.

Les mer i Nationen

Vil du ha gratis nyhetsbrev fra Horecanytt.no? Klikk her

"