Ganefart 2010 åpning

Ministre åpnet Ganefart og Det Norske Måltid 2010

To landsdekkende konkurranser som begge jakter på det beste Norge har å by på av mat og matopplevelser, ble åpnet i Oslo tirsdag 11. mai. To matministre fyrte av startskuddet. Ganefart og Det Norske Måltid hadde slått sine krefter sammen til en felles lansering av årets konkurranser, og intet mindre enn to ministre stilte opp for å markere at dette er viktige satsinger for matkulturen og det lokale næringslivet.

Publisert

Landbruks- og matminister Lars Peder Brekk og fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen understreker regjeringens satsing på lokal mat gjennom støtte til konkurransene Det Norske Måltid og Ganefart. (Foto: Unn Karin Olsen)

Begge konkurransene har i et større perspektiv betydning for Norge som reisemål.

Gode spisesteder langs veien, som serverer de beste råvarene og matproduktene fra sitt distrikt, er en visjon som så vel regjeringen og folk flest vil slutte opp om.

Norge har mye å by på

Våre to matministre kunne slå fast at Norge har mye å by på. Nå gjelder det at vi viser det fram, for turister og reisende, men også for hele det norske folk, som trenger å oppdage hva som finnes av matskatter i eget fylke og eget land. Her er det Det Norske Måltid kommer inn.

Leter du etter de beste spisestedene langs veien, er det Ganefart som skal gi svaret.

Levende matkultur

Harald Osa fra prosjektledelsen i Det Norske Måltid (fra venstre), landbruks- og matminister Lars Peder Brekk, leder i Norges Bygdekvinnelag, Kathrine Kleveland og Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen deler gleden over å se norske råvarer og matkultur presentert på norske spisesteder. (Foto: Unn Karin Olsen)

– Både Ganefart og Det Norske Måltid støtter opp om det reiselivet trenger, levende bygder, et levende kulturlandskap og en levende identitetsbærende matkultur, sa landbruks- og matminister Lars Peder Brekk, som tok seg av selve åpningen.

Han oppfordret folk til å ringe inn sine anbefalinger om gode spisesteder langs veien på Ganefarts tipstelefon.

Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen tok stafettpinnen videre og avrundet seansen. Hun presiserte viktigheten av at fiskerinæringen har større fokus på hjemmemarkedet.

– Jeg har et sterkt ønske om å se sjømaten servert langs kystleia og langs landeveien, og vil gjerne se stoltheten hos de som serverer den, sa Lisbeth Berg-Hansen.

Sikter mot tv-skjermen

– Det handler om folkeopplysning, næringsutvikling og verdiskapning i distriktene, fremhevet Jostein Soland, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Næringsforeningen er initiativtaker til Det Norske Måltid og har oppnådd et bredt og landsomfattende samarbeid bak denne satsingen. Neste år går planene enda lengre.

– Da ser vi for oss at det blir en fullskala tv-produksjon på linje med Amanda eller Gullruten, sa Soland. Tanken er å samle folkets oppmerksomhet rundt maten i beste sendetid.

Lokal mobilisering

Ganefart og Det Norske Måltid skal på den ene siden bidra til å øke oppmerksomheten om alt det gode som faktisk finnes på matområdet, og for det andre bidra til at det blir bedre. For å gjennomføre konkurranser i alle deler av landet, må det mobilisering til.

Ganefart er mulig gjennom stort innsats blant mange av de 15.000 medlemmene i Norges Bygdekvinnelag.

I Det Norske Måltid er det et lokale laug i Norges Kokkemesteres Landsforening som trekker i trådene når produkter og råvarer skal vurderes. Med seg har de komiteer bredt sammensatt fra lokalt næringsliv.

Det nytter!

– Om vi ikke er kjent for å ha de beste spisestedene langs veien i dette landet, er det viktig å vise fram de som er skikkelig gode, mener Kathrine Kleveland, leder i Norges Bygdekvinnelag.

– Ganefart ønsker å løfte fram spisesteder som er seg bevisst lokal matkultur og lokalprodusert mat, samtidig som de legger vekt på miljø, estetikk og gjestfrihet. Etter å ha gjennomført Ganefart to ganger, mener Kleveland at det nytter å vise fram det som er bra.

De åtte regionvinnerne i Ganefart i 2008 bekrefter alle at de har oppnådd økt oppmerksomhet i media, fått økt omsetning og at de nå har flere norske retter på menyen.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS