Øl illustrasjon Colourbox

Vi drikker mindre ute

Vi drakk mindre på restaurant i fjor. Tall utarbeidet på vegne av Vin- og Brennevinleverandørenes Forening (VBF) viser en markant nedgang i salg av alkohol på landets barer og restauranter i Norge i 2009. Vi drakk 12,5 millioner færre glass med øl og vin på norske utesteder sammenlignet med året før.

Publisert

Vi drikker mindre ute på restaurant. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Ifølge Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF) var nedgangen på nær fem millioner liter alkoholholdig drikke i 2009, sammenlignet med 2008. Eller 4,5 millioner glass vin og åtte millioner halvlitere øl.

Én av ti drinker ute kjøpes ute.

Drikker hjemme

– 2009 var et tøft år for bransjen. Salget av alkohol er helt avgjørende for lønnsomheten. En klar trend er at stadig flere nå velger å drikke alkohol hjemme fremfor på barer og restauranter. Samtidig er det mye som tyder på at man velger billigere drikkevarer når man først er ute på byen, sier generalsekretær i VBF Ingunn Jordheim, til aperitif.no.

Mest ned for vinsalget ute

"

Nedgangen var 11 prosent for vin, seks prosent for brennevin og sju prosent for øl.

Statistikken fra VBF viser at serveringsbransjen nå står for under 10 prosent av all vin og brennevin som omsettes lovlig i Norge.

I 2009 hadde serveringsstedene en markedsandel på 8,5 prosent på svakvin, mens markedsandelen på brennevin var på 11,5 prosent. For øl er andelen 20,2 prosent. Nedgangen var 11 prosent for vin, seks prosent for brennevin og sju prosent for øl.

Tallmaterialet er basert på innrapportering fra logistikkselskapene og Vinmonopolet, og dekker salg til serveringssteder med bevilling. For øl er tallene hentet fra Bryggeri - og Drikkevareforeningen. Sammenstillingen er utført av Focus Wines på oppdrag for VBF.

Powered by Labrador CMS