Stephen Twining

Vi vil ha finere smakstilsatte spesialteer

Finere smakstilsatte spesialteer har erobret det globale markedet. Den grønne teen har også salgsutvikling, men ifølge Stephen Twining ikke den økningen de hadde forventet.

Publisert

Stephen Twining. (Foto: Morten Holt)

Stephen Twining er 10. generasjon Twinings, en av verdens absolutte mest betydningsfulle aktører på temarkedet.

Konsumentene er blitt mer bevisste på tevalget, og velger nå teer med mer smak, med tanke på helseaspektet og fremfor alt med tanke på hva de ønsker med å drikke teen.

– Det er våre ”Black Speciality Teas” som er vinnerne globalt de siste årene. I Norge har frukt- og krydderteene virkelig slått an, men her øker også salget av den grønne teen godt, sier Twining.

– Den grønne teen har hatt en overraskende skuffende utvikling globalt. Spesielt i Japan, et stort og viktig marked for Twinings, har denne tetypen hatt liten suksess, forteller han.

Voyage

Stadig nye tetyper lanseres på det globale markedet, så også i Norge. Nå finner du ikke lenger bare noen få typer på markedet. Du kan velge og vrake i uttallige varianter – med uttallige smaker og kombinasjoner.

Med serien Voyage (frukt- og krydderteer) har virkelig Twinings markert seg her i Norge. Etter at den ble lansert for et par år siden, har den kommet i flere varianter – som alle er blitt tatt godt imot her hjemme.

For Twinings utgjør når frukt- og krydderteer nå 32 % (+ 4,9 %) av salget i Norge, Earl Grey 25 % (– 1,9 %), grønn te 21,2 % (+ 10,5 %), vanlig te 13,1 % (– 0,8 %) og urtete 8,7 % (+ 8 %)

Voyage-serien fra Twinings har vært en suksess i Norge. (illustrasjonsfoto: Morten Holt)

Vil ha smak

– Vi ser en klar trend, både i Norge og resten av verden. Tedrikkerne vil ha varianter med mye smak. Nordmenn har satt pris på våre urte-, frukt- og krydderteer, sier Twining, med 24 års fartstid i tebransjen.

I år har også Twinings lansert teer med spesialfunksjoner i Norge. Både Morning Detox, Cleanse og Calm er nye typer som kan drikkes til spesielle tider av døgnet.

Les mer i Horeca nummer 8 2010

Bli abonnent på Horeca her

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS