Ølillustrasjon COLOURBOX (2)
Ølillustrasjon COLOURBOX (2)

Ha kunnskap i baren

Øl er ikke lenger bare ”en halvliter” – slik det var for noen år tilbake. Det er økende interesse for humledrikken, og nå vil vi ha mange sorter å velge i når vi er ute på byen.

Publisert

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

I likhet med vin er interessen for ølets mangfold er økende, noe som avspeiles i tilbudet fra både industri- og mikrobryggerier.

Folk vil oppdatere seg, og vite mer om de mange forskjellige øltypene som nå er å finne på markedet.

Ha godt utvalg

Et godt råd er å ha flere stiler representert i utvalget; lys og mørk lager, ale, porter, stout og hveteøl. Ta selv kontakt med bryggerier og importører for å få tak i de sortene du virkelig vil tilby dine kunder.

Gjestene vil teste ut nye og spennende ølsorter. 80-90 prosent av kundene som kommer til bardisken eller som sitter i restauranten, ønsker å få et forslag fra bartenderen på noe å drikke.

Kom med forslag

Kom med spennende forslag; gjestene dine ønsker å prøve noe nytt. Da gjelder det også at de ansatte vet hva de tilbyr. Gjennomfør kurs med de som skal tilby gjestene øl.

Ol og ost - en kombinasjon i baren? (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

Prøv ost i baren!

Peanøtter er et vanlig snacks som tilbys på bardisken. Hvorfor ikke prøve noe annet? Det finnes mange typer snacks som er egnet til øl.

Øl og ost er også en utmerket kombinasjon. Små tapasretter likeså. Eller skinke. Lyst øl er helt perfekt til lufttørket skinke, ifølge ekspertisen, som også anbefaler østers, som skal være helt glimrende til en mørk øl eller porter.

I Horeca nummer 7 2010 er nærmere 20 sider viet øl. Les mer i magasinutgaven.

Bli abonnent her

"